dinsdag 1 april 2008

1 april

Ik hoor van het overlijden van Siem Kuin. Hij was al ruim in de tachtig. Kuin was een leven lang Nijmeegs ambtenaar, hoofd financiën en ten slotte meer dan 13 jaar gemeentesecretaris. Een aardige, loyale en zeer betrokken man met visie die als gemeentesecretaris van grote waarde was voor de ambtelijke organisatie, voor het college en voor de stad. Ik kende hem als naaste collega van mijn vader in de jaren zeventig. Beiden waren ze behoorlijk formeel. Het verhaal gaat dat ze elkaar pas tutoyeerden de dag dat mijn vader met pensioen ging. Ik schrijf een condoleancebrief aan zijn familie.

Voorafgaand aan de wekelijkse collegevergadering eerst een overleg met de leiding van de veiligheidsregio en de regionale brandweer. De collegevergadering zelf is van de gebruikelijke omvang en lengte. Veel voorstellen gaan betrekkelijk geruisloos door het college, andere roepen enkele toelichtende vragen op of worden gebruikt als aanleiding tot een voortgangsbericht. Op elke collegeagenda staan echter ook onderwerpen die aandacht en intensief gesprek vergen. Niet altijd betekent dit dat er verschil van inzicht bestaat, vaker is het zo dat de hoofdlijn overeind blijft maar het voorstel door de discussie in het college aan kwaliteit wint.

Dit keer staat onder meer een voorgangbericht over de aanpak van Antilliaanse probleemjongeren op de agenda. In het persgesprek na afloop benadrukken wethouder Lenie Scholten en ik dat Nijmegen het bovengemiddeld goed doet in deze aanpak en dat de investeringen lonen. Het blijft natuurlijk wel treurig dat zo’n aparte aanpak noodzakelijk is, maar de werkelijkheid is nu eenmaal dat er teveel Antilliaanse jongens zijn die zonder voldoende opleiding en taalbeheersing en zonder perspectief hier rondhangen. Zonder gerichte aandacht komen ze vanzelf dieper in de goot.

Na het college brengen wij een werkbezoek aan GGz (Geestelijke Gezondheidszorg) Forum aan de Tarweweg. Ik was daar enige tijd geleden al te gast, zodat ik nu slechts een deel van het programma meemaak. De volgende schaalvergroting doet zich voor met de voorgenomen fusie met De Gelderse Roos. Kennelijk is deze beweging onvermijdelijk om voldoende kwaliteit te kunnen garanderen. Alleen een paar hele grote instellingen voor geestelijke gezondheid zullen overblijven. Het lijkt wel de internationale bankwereld.

’s Avonds ben ik in Zwolle voor een regiovergadering van de Consumentenbond. Ik ben vandaag geen 1 april grappen tegengekomen, maar het kan natuurlijk zijn dat ik ergens ben ingetuind zonder dat te weten.