woensdag 2 april 2008

2 april

De ochtend gaat grotendeels op aan overleg met de regionale politiedriehoek over beheerskwesties en een ambtelijk overleg over communicatie en representatie. Daarna komen de meisjes van het Kinderpersbureau. Ze willen alles weten over de burgemeester. Hoe oud moet je eigenlijk zijn om burgemeester van Nijmegen te zijn? Honderd jaar vind ik, dan pas weet je waar je over praat. Ik ben pas 50 dus veel te jong. De meiden betwijfelen of ze me moeten geloven.

Ook ’s middags voornamelijk vergaderingen op mijn kamer. Belangrijk natuurlijk, maar de hele dag op mijn kamer zitten is niet per se wat ik onder een inspirerende dag versta. Ik spreek onder meer met het hoofd van de landelijke Inspectie Openbare Orde en Veiligheid, Rick de Rooij. Verder heb ik overleg met de griffier en met het hoofd juridische zaken, met het hoofd van het bureau vergunningen en met de afdeling Veiligheid van de gemeente.

Aan de overkant van het stadhuis drink ik een snel biertje met een paar voormalige collega’s van het adviesbureau waar ik in 2006 aan verbonden was, zij zijn toevallig in de stad. Omdat chauffeur Jos met de gemeentesecretaris nog onderweg terug is van de begrafenis van oud-secretaris Kuin in Groningen, is een van de huismeesters zo vriendelijk mij een lift naar de Rembrandtstraat te geven. Drie zusters Yetemen zijn lang geleden met vader en moeder uit Turkije meegekomen, woonden jarenlang in de Dominicanenstraat en zijn nu over Nijmegen en Berg en Dal verspreid. Zij hebben mij in het huis van één van hen als gast aan tafel Burgemeester De Graaf aan tafel bij de familie Yetemen op 2 april 2008 genood, samen met het gezin Wessel-Yetemen, een vriendin, mevrouw Durmus, en de oude buurvrouw tante Bep. Het wordt een mooie avond met heerlijk Turks eten en veel discussie over Nijmegen, de stand van het land, dromen in het Turks of het Nederlands, de toekomst van NXP en het populisme in de politiek. Zoon Dennis vraagt of ik nog een opdracht weet voor een onderzoeksproject op school. Wat te denken van klimaatbeleid in Nijmegen? Hij lijkt enthousiast.