maandag 14 april 2008

14 april

En NEC deed het opnieuw! Ik ga er nu toch echt van uit dat we serieus voor het Europese voetbal in aanmerking komen. Als jochie zag ik ooit Barcelona in Nijmegen spelen en dat wil ik nog wel eens meemaken. Gelukkig bleef het ook rustig op straat en in het stadion. Hoe kwetsbaar betaald voetbal is. Blijkt wel uit de brand in het Groningenstadion. Zoiets moet kost wat kost bij ons worden voorkomen.

Gisteravond verzocht de fractievoorzitter van GroenLinks in de raad mij om de ontruiming van het gekraakte voormalige TPG-pand bij het station uit te stellen totdat politiek overleg heeft kunnen plaatsvinden. Ik ga daar niet over, want er is geen sprake van een openbare orde aangelegenheid maar van justitieel optreden. Niettemin kan ik hem melden dat er de volgende 24 uur niet wordt opgetreden. Het overleg dat vandaag tussen de fractievoorzitters uit de gemeenteraad plaatsvindt (het zogenoemde seniorenberaad), levert echter geen nieuwe gezichtspunten op die reden zouden zijn om aan te dringen op uitstel of afstel van de ontruiming.

In de krant dit weekend een groot stuk over onze plaatselijke tippelzone. De strengere toegangsregels met pasjes voor vrouwen die van hier en minstens 18 jaar oud zijn, zouden problemen opleveren met illegaal tippelen en onvoldoende zorg. Zegt Iriszorg, die dat echter in de afgelopen maanden niet met gemeente of politie heeft gedeeld. Er worden getallen genoemd die niet kloppen en suggesties gedaan die op zijn minst betwijfelbaar zijn. Waarom wordt er niet eerst bij ons aan de bel getrokken in plaats van naar de krant gaan? Ik neem de signalen wel serieus, maar we gaan niet overhaast ons beleid wijzigen als we niet eerst alle feiten op een rij hebben.

Vanochtend ontvang ik in het kader van ons veiligheidsbeleid het PvdA-Kamerlid Atje Kuiken. Ik spreek haar ook wel eens over de wetgeving op de veiligheidsregio’s, maar vandaag is ze in Nijmegen voor het lokaal vandalismebeleid. De plannen die de PvdA landelijk en lokaal lanceert, vragen nogal wat Haagse wetgeving, die wij in Nijmegen wel steunen maar niet kunnen afdwingen.

De rest van de dag veel ambtelijke overleggen, waar heel belangrijke zaken worden besproken, maar nogal saai voor dit weblog.