vrijdag 18 april 2008

18 april

De verkoudheid ontvlamt ’s nachts in alle hevigheid. Ik ben ’s ochtends nauwelijks in staat om te praten en zeg mijn afspraken af. Helaas hoort daar ook de lunch van de burgemeesterskring Nijmegen en omstreken met de commissaris van de Koningin bij. Nu ja, Clemens Cornielje kom ik gelukkig vaker tegen.

Rond de middag ontvang ik het treurige bericht dat de Nijmeegse Dennis van Uhm, luitenant eerste klasse, samen met soldaat der eerste klasse Mark Schouwink, in Afghanistan is omgekomen. Ik condoleer de familie met dit grote verlies.

In overleg met Defensie besluit ik een condoleanceregister in de Stadswinkel te openen. De gemeente Nijmegen zal de komende week op verzoek alle medewerking verlenen aan de verdere organisatie rondom de uitvaart.

’s Middags kalefater ik mijzelf voldoende op om toch op het stadhuis een vergadering voor te zitten van de Stuurgroep Bovenregionale politiesamenwerking. De leden komen van Groningen tot Venlo en Den Haag speciaal naar Nijmegen en ik wil ze niet teleurstellen. Het onderzoek dat de korpsbeheerders met de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie hebben afgesproken moet uiterlijk in september helemaal klaar zijn, dus we moeten voortgang maken. Gelukkig lukt dat ook, mede dank zij de mensen van Twijnstra Gudde.

Aan het begin van de avond spreek ik met volle neus en dikke keel in de aula van de universiteit 250 studenten uit dertig verschillende landen toe. Zij vormen de Radboud International Model United Nations en ondergaan de komende dagen de werking van de internationale diplomatie. Mijn Engelse uitspraak is door de omstandigheden vandaag niet optimaal, hoor ik zelf. Oud-minister en VN-afgevaardigde Jan Pronk houdt de keynote speech maar ik maak dat niet meer mee. Naar huis en onder de wol om morgen nog een beetje conditie te hebben voor de Bondsraad (het parlement) van de Consumentenbond in Den Haag en het partijcongres van D66 in Rotterdam. Hopelijk voel ik me dan wat beter.