donderdag 10 april 2008

10 april

Het bestuursteam Integrale Veiligheid komt bij elkaar en praat onder meer over de nazorg van veelplegers en de wording van het veiligheidshuis. Daarna een eerste verkenning van wensen op het terrein van mijn portefeuille voor de Perspectiefnota 2009 met onze wethouder van Financiën, Peter Lucassen. Het is per definitie zo dat het totaal aan wensen altijd de beschikbare ruimte vele malen overtreft. Bij mij dus ook, prioriteiten stellen dus.

Collega Steven de Vreeze van Tiel komt lunchen. Steven is binnen het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio Gelderland-Zuid belast met de brandweerportefeuille. Samen met bestuurssecretaris Rinie Verhoeven nemen we de ontwikkelingen rond de regionalisering van de brandweer door. Er is een levendige discussie in onze regio die we over niet al te lange tijd in een duidelijke conclusie moeten zien te vervatten. Ook in andere regio’s leeft de schaalvergroting van de brandweer erg. Binnenlandse Zaken probeert de ontwikkelingen te versnellen met convenanten die extra geld in het vooruitzicht stellen.

Met Maarten Post, ons ‘hoofd protocol’, neem ik de uitnodigingenlijst voor het traditionele dinsdagavonddiner tijdens de Vierdaagse door. De voorbereidingen voor de hele vierdaagse-week zijn al weer in volle gang. Samen met directeur Wim Smids heeft Maarten zelfs boten bekeken waarop het vuurwerk door onze gasten kan worden bekeken.

Daarna naar Hoevelaken voor de ondertekening van een geldleningsovereenkomst tussen het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten SVn en de Rabobank. Het geld dat SVn leent, gebruiken wij weer om het mogelijk te maken dat gemeenten aan starters op de woningmarkt startersleningen verstrekt tegen zeer lage rentes. Ik heb nog nooit mijn handtekening gezet onder zo’n groot bedrag en ben blij dat ik het niet zelf hoef terug te betalen.

’s Avonds woon ik de lustrumvoorstelling in de Stadsschouwburg bij van het jubilerende studentenharmonieorkest Qharmony. Het orkest is op dreef met veel warme blazers. Ik hoor zelfs de wereldpremière van een speciaal voor dit lustrum gecomponeerd stuk, ’10 past Q’ waarin klassiek, blues en jazz naadloos worden geharmonieerd.