zaterdag 12 april 2008

11 en 12 april

Vrijdag heb ik her en der telefoongesprekken en een vergadering van het bestuur van de Nationale Hoorstichting. Als ‘ervaringsdeskundige’ vind ik het belangrijk om bij te dragen aan een betere revalidatie van mensen met een verminderd gehoor en natuurlijk aan de preventie van gehoorschade. Dat laatste is vooral een probleem op het industriële werk en voor jongeren. De mp3-spelers, iPods en hoe die apparaten verder allemaal mogen heten, kunnen het gehoor van jonge mensen structureel beschadigen als ze op maximale sterkte worden gebruikt. Laten we ons daar druk over maken in plaats van de onschuldige mosquito..

Een fors deel van de dag zit ik achter de computer om de toespraak voor te bereiden die ik zaterdag uitspreek op de manifestatie Eén land, één samenleving. Ik ben altijd een last minute schrijver geweest en ook dit keer is de tekst pas aan het einde van de avond af.

Zaterdag treed ik eerst op voor leden van de Consumentenbond die geïnteresseerd zijn in ons ledenparlement, de Bondsraad. Als voorzitter van de Bond en van de Raad van Toezicht geef ik ze enig inzicht in onze organisatie en verantwoordelijkheden.

Daarna naar de Aula van de Radboud Universiteit voor Eén land, één samenleving. Deze actie is een paar jaar geleden gestart door gezaghebbende (oud-) politici van zeer verschillende partijen, zoals Hans Dijkstal, Tineke Lodders, Bas de Gaay Fortmann, Anja Meulenbelt en Mohammed Rabbae. Een manifest dat oproept om zorgvuldig en rechtmatig met elkaar om te gaan en integratie niet te laten vervuilen door populisme, is inmiddels door duizenden mensen ondertekend (zie http://www.eenlandeensamenleving.nl/). Eerdere manifestaties waren in Amsterdam en Rotterdam, dit jaar is Nijmegen aan zet. De gemeente ondersteunt de doelstellingen en levert graag een bijdrage. De burgemeester houdt op verzoek van voorzitter Mohamed Rabbae de slottoespraak over het thema ‘rechtsstaat’. Ik maak mij net als de vice-president van de Raad van State zorgen over de toekomst van onze rechtsstaat, maar op andere gronden. U kunt dat hier nalezen.

Morgen naar NEC-Vitesse en eerst met collega Pauline Krikke de veiligheidsmaatregelen rondom de wedstrijd bekijken. Laten we hopen dat de orde wordt bewaard en de zege voor Nijmegen is. Aan het begin van het jaar heb ik gezegd dat NEC in het linkerrijtje hoort en verdomd, het begint er op te lijken.