donderdag 17 april 2008

17 april

Om 10 uur ben ik in Noordwijkerhout op het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging van Burgerzaken. Ik ben de openingsspreker op de tweede dag van het congres dat als thema heeft: De toekomst begint vandaag. Tja, dat was gisteren ook al zo natuurlijk. Ik krijg de kans om over onze Nijmeegse ervaringen rond dienstverlening en burgerzaken te spreken, maar ook om terug te kijken op de afgelopen jaren. Vier jaar geleden sprak ik ook op het jaarcongres, toen als voor de publieke dienstverlening verantwoordelijke minister. Als ik de toespraak van toen nog eens nalees, merk ik dat de ambities hoog waren maar de middelen beperkt. We hebben in deze jaren wel voortgang geboekt maar eigenlijk nog te weinig. Zie hier mijn toespraak van vandaag.

In de auto terug veel telefoontjes en stukken afdoen, een kleine twee uur geconcentreerd werken zonder afleiding.

’s Middags vergaderingen van het dagelijks bestuur van onze veiligheidsregio en het adviescollege van de politieregio, beide bij de regionale brandweer aan de Groenewoudseweg. We hebben gelukkig de tijd om uitgebreid te spreken over de ontwikkelingen rond de regionalisering, de wijkagenten nieuwe stijl en de vorming van nieuwe teams bij de politie.

Met hoofdofficier Remco van Tooren praat ik nog even na over ons initiatief om in Nijmegen een Veiligheidshuis te beginnen.

Aan het eind van de middag rijd ik naar Utrecht voor een vergadering van de Raad van Toezicht van de Consumentenbond. Ik voel een fikse verkoudheid opkomen die mij parten gaat spelen.