woensdag 16 april 2008

16 april

Het eerste overleg van de dag is gelijk het belangrijkste. We spreken opnieuw met de directeuren van de woningcorporaties die in Hatert actief zijn. We verkennen de mogelijkheden om tot een akkoord te komen. Het gaat niet snel, maar er zit wel vooruitgang in. Den Haag moet ook een handje helpen.

's Ochtends heb ik ook een merkwaardig interview met een snelle jongen die in België een Manager Magazine uitbrengt in grote oplagen en deze keer Nijmegen onder de aandacht wil brengen. Ik moet enigszins wennen aan zijn stijl, benieuwd wat er uiteindelijk van komt.

Verder overleg in het bestuursteam Handhaving over verschillende projecten waar handhaving en strikt overheidsoptreden noodzakelijk zijn. Ook bereid ik de komende bespreking in het college over onze Perspectiefnota 2009 voor met wethouder Financiën Peter Lucassen en de komende vergaderingen in de veiligheidsregio met bestuurssecretaris Rinie Verhoeven. Met medewerkers en wethouder Hannie Kunst praat ik over tal van onderwerpen die samenhangen met stadspromotie.

Twee geschiedenisstudenten aan de Universiteit van Amsterdam schrijven een scriptie over de al dan niet bestaande ideologie van D66. Ze hebben al met Hans van Mierlo, Jan Terlouw, Boris Dittrich en Alexander Pechtold gesproken en ik ben de laatste op hun lijstje. Leuk gesprek, ze zijn goed op de hoogte. Heeft D66 eigenlijk wel een ideologie? Als pragmatische partij hebben we altijd idealen geprefereerd in plaats van ideologie, dat toch vooral een dwingend denkkader is. Maar ja, tegelijkertijd voelen we ons wel de nazaten van de vrijzinnig democraten van vroeger, een eigen ideologische stroming tussen sociaaldemocratie en economisch liberalisme in. Ik voel me wel thuis bij het etiket vrijzinnig.

Aan het einde van de middag ontvang ik de Gouverneur van Aruba, Fredis Refugnol. Als minister voor Koninkrijkszaken mocht ik hem indertijd voordragen voor benoeming. Hij kon in december niet bij het Koninkrijksconcert zijn en maakt dat nu goed met een bezoek aan Nijmegen. De directeur van zijn kabinet, Harold Boersen, is een oude vriend uit het Nijmeegse en een voormalige collega bij Binnenlandse Zaken. Tijdens het diner in het Savarijn komt natuurlijk de zaak-Hollaway aan de orde, maar ook de Nijmeegse Arubaanse bevolking (11 procent van de “Antillianen”), de vernieuwing van de structuur van het Koninkrijk, de Arubaanse politiek en economie en natuurlijk Nijmeegse zaken. De Gouverneur is voor de eerste keer in onze stad, hoe is het mogelijk!