donderdag 29 mei 2008

29 mei

’s Ochtends eerst naar het Triavium waar een interessante bijeenkomst plaatsvindt over de economische samenwerking in de grensregio’s. Nederlandse en Duitse ondernemers en beleidsmakers buigen zich over de mogelijkheden. De openingshandeling bestaat uit een interview dat de nieuwe directeur van het ROC Nijmegen, Hanneke Berben mij afneemt. Ik spreek natuurlijk over het belang van goede beroepsopleidingen aan beide zijden van de grens en over het nut van de EU-regio’s, die nog ter weinig bekend zijn.

Terug op het stadhuis word ik samen met directeur Elly van Sluis van SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten) geïnterviewd door het Financieel Dagblad over de mogelijkheden die zg. revolverende leningen kunnen bieden voor de wijkaanpak van minister Vogelaar en over de zeer succesvolle startersleningen die door SVn worden verzorgd in opdracht van gemeenten, meerdere provincies en het ministerie van VROM. SVn is nog betrekkelijk onbekend bij een groter publiek, al zijn inmiddels 270 (van de 443) gemeenten deelnemer.

Rond het middaguur ga ik op bezoek bij de ernstige zieke CDA-fractievoorzitter Rob Bloem en zijn vrouw Caroline. Rob voelt zich gegeven de omstandigheden redelijk en heeft nog een chemokuur voor de boeg. Ik heb bewondering voor de openheid waarmee hij en Caroline over de ziekte en het lot praten. Het is goed om ze te zien.

In de middag vindt de zg. gezagsdriehoek plaats, het vaste overleg over politiezaken in het Nijmeegse met officier van justitie Ellis van Dusschoten en districtschef Aart Garssen. Op de agenda staat onder meer het alcoholbeleid in het Goffert-stadion. Op advies van het Veiligheidsoverleg NEC zullen wij goede afspraken maken met de verantwoordelijke voetbalbestuurders om een (evenementen-)biertje tijdens niet-risicowedstrijden op de tribune toe te staan. Als de supporters zich niet kunnen beheersen, is het natuurlijk gelijk afgelopen.

Vanmiddag neem ik ook het eerste exemplaar van het universiteitsblad VOX in ontvangst. In deze lustrum-editie fungeer ik als gasthoofdredacteur. De redactie heeft er een mooi nummer van gemaakt, waarin ook ruimte is voor sweet memories of the seventies.