vrijdag 23 mei 2008

23 mei

Deze week heb ik helaas wel erg veel verplichtingen buiten de stad. Ook vandaag ben ik in Den Haag, dit maal voor een bijeenkomst met tal van deskundigen en politieautoriteiten over de toekomst van de bovenregionale politiesamenwerking. Als korpsbeheerder van Gelderland-Zuid ben ik voorzitter van de Stuurgroep die aanbevelingen aan het korpsbeheerdersberaad en de beide politieministers moet doen over dit onderwerp aan de hand van een inventariserend onderzoek dat is uitgevoerd door Twijnstra Gudde. In de loop van de middag vergader ik ook nog met de Eerste en Tweede Kamerleden Rosenthal, Kalma en Van Haersma Buma die samen met mij en de Nijmeegse historicus Hardy Beekelaar het bestuur van de stichting Parlementaire Geschiedenis vormen, vanzelfsprekend is ook directeur Carla van Baalen aanwezig. Tot slot van de dag heb ik een gesprek met ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken die in opdracht van de minister onderzoek doen naar de ontwikkeling van de bevoegdheden en taken van de burgemeesters op het vlak van veiligheidszorg. Ik ben daar nogal kritisch over. Het moet niet zo worden dat, zoals een krant eerder schreef, aan de ambtsketen voortaan een sheriffster hangt. Een burgemeester vermag misschien veel, maar niet alles.