maandag 19 mei 2008

19 mei

Op het Catshuis in Den Haag wordt de biografie van oud-premier en Nijmegenaar Dries van Agt gepresenteerd. Premier Balkenende biedt het eerste exemplaar aan zijn voor-voor-voorganger aan. De fraaie biografie (ik las dit weekend al grote delen) is geschreven voor drie medewerkers van het Nijmeegse Centrum voor Parlementaire Geschiedenis. Als Nijmeegs burgemeester en als voorzitter van de stichting Parlementaire Geschiedenis die samen met de Radboud Universiteit dit Centrum exploiteert, houd ik een korte toespraak. De tuinzaal van het Catshuis, waar vroeger de vergaderingen van de ministerraad plaatsvonden, puilt uit van grootheden uit de jaren zeventig, zowel politici als journalisten. Het is een mooie happening en de geportretteerde glanst van voldoening. Zijn familie is er vandaag ook, alleen is het jammer dat schoonzoon en Nijmeegs raadslid Rob Bloem door zijn ernstige ziekte verstek moet laten gaan.

Op mijn agenda staat vandaag voorts een gesprek met de nieuwe directeur politie en veiligheidsregio’s van het ministerie van Binnenlandse Zaken en een lange sessie in sociĆ«teit De Witte aan het Plein van de Taskforce Overlast Jaarwisseling, waar ik voorzitter van ben.

Aan het einde van de middag heb ik kans om even zoon Tobias te spreken, die vandaag zijn eerste eindexamendag heeft en mijn dochter Julie, die net terug is van een mooie week in New York. Te laat ben ik daardoor weer in Nijmegen om direct door te gaan naar het jaarlijkse diner van de burgemeesterskring Nijmegen en omstreken. Dit keer wordt dat in De Leurse Hof gehouden in het bij Wijchen horende Leur. Gezellig en lekker en laat thuis.