vrijdag 2 november 2007

1 en 2 november

Donderdagochtend breng ik in het museumpark voor religie en cultuur Oriëntalis door. Burgemeester De Graaf op 1 november 2007 in gesprek met enkele bestuursleden van Oriëntalis (het voormalige Bijbels Openluchtmuseum) Mijn Groesbeekse collega Gerd Prick en ik praten met enkele bestuursleden, onder wie oud-collega Medy van der Laan, en directeur Pieter Matthijs Gijsbers over de nieuwe visie op dit voormalige Bijbels openluchtmuseum. De focus is nu veel breder gericht op de verschillen en overeenkomsten tussen de wereldreligies, de culturele dimensie van de godsdiensten en de maatschappelijke confrontaties en spanningen. Het park wordt in fases aangepakt. Kan Oriëntalis een belangrijke rol in de integratie in Nederland gaan spelen? Daar is nog wel veel voor nodig, maar directeur Gijsbers lijkt mij wel een man met ambitie en doorzettingsvermogen. Nijmegen en Groesbeek hebben daar baat bij.

’s Middags spreek ik op verzoek van docente en raadslid Renate Bos studenten toe over het burgemeesterschap en de politiek. Met wethouder Hans van Hooft en hoofdofficier Remco van Tooren overleg ik over de mogelijkheden voor een Veiligheidshuis in Nijmegen. Wij zien dat wel zitten zolang we kleinschalig beginnen en succes in de praktijk laten aangroeien. De rest van de middag gaat op aan post, overleg met secretaris Marjo, een uitvoerig interview voor een boek van Berenschot over de dienende gemeente en tot slot een bezoek aan het atelier van de Nijmeegse schilderes en beeldhouwster Marijke van Balen. Zij bereidt een expositie voor van schilderijen van min of meer markante en/of bekende Nijmegenaren en vindt dat de burgemeester daarbij niet mag ontbreken. Ik word van onder tot boven gefotografeerd als studiemateriaal. ’s Avonds een deel van het parcours van de 7H-loop afgelegd.

Vrijdagochtend vergadert het bestuur van de Stichting Parlementaire Geschiedenis in het gebouw van de Tweede Kamer. De stichting exploiteert samen met de Radboud universiteit het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis, dat tot taak heeft de beschrijving van de parlementaire naoorlogse historie. Leuk om daar voorzitter van te zijn, temeer daar ik als Kamerlid al jaren bestuurslid was en ooit als assistent en onderzoeker aan dit Centrum werkte. In het bestuur zitten kamerleden van CDA, VVD, PvdA en ChristenUnie. Over twee weken overhandig ik het Jaarboek aan Kamervoorzitter Gerdi Verbeet en begin december presenteren we het boek over de periode van het kabinet De Quay. Nijmeegse wetenschap met nationale uitstraling.

Terug in Nijmegen onder meer een gesprek over de werving van de algemeen directeur van de veiligheidsregio en een eerste kennismaking met de beoogde nieuwe prins Carnaval. Hij wordt volgende week officieel gepresenteerd, dus ik houd zijn naam nog even voor mij.
Aan het einde van de middag breng ik een ziekenbezoek aan de Gouverneur van de Nederlandse Antillen (zeg maar de plaatsvervanger van de Koningin aldaar), Frits Goedgedrag. Hij kreeg vorige week enkele bypasses aangemeten in het UMC Radboud, een operatie die behoorlijk stevig aankomt. Ik vind het leuk als hij Nijmegen regelmatig aandoet, maar liever niet vanwege gezondheidsproblemen. Gelukkig krabbelt hij langzaam weer op.

’s Avonds ben ik samen met wethouder Lenie Scholten gastheer aan een diner dat ter ere van onze gasten uit Gaziantep wordt gehouden in het Valkhofmuseum. Heerlijk (halal) eten, interessante uitwisselingen. Leuk is dat de Turkse gemeenschap in Nijmegen sterk vertegenwoordigd is, alle mogelijke stromingen zijn vanavond bij elkaar, dat komt niet vaak voor. Ik word wel vier keer uitgenodigd om volgend jaar een tegenbezoek aan Gaziantep te brengen.

Voordat het weekend kan beginnen mag ik rond 22 uur nog een laatste officiële daad verrichten, nl. de uitreiking van de Groadus van Nimwegen-bokaal aan de winnares van het Nimweegs Dictee. Dat is vanavond in de raadszaal gehouden en de opkomst is bijzonder groot. De moeilijkheidsgraad van het dictee overigens ook. Wie weet nou wat mojjeke is? Enfin, het kostte de deelnemers heel wat ‘hersengillemestie’. Beppie van Dijk wint met maar 2 fouten op 25 Nimweegse woorden. Petje af.