maandag 12 november 2007

12 november

Een herfstige week, de bladeren gaan er in rap tempo af. De eerste wereldrecords schaatsen op de lange baan zijn al weer gereden, dus we lopen tegen de winter aan. Intussen ben ik al weer meer dan 10 maanden burgemeester van Nijmegen, nog even en het eerste jaar is al voorbij. Echt een jaar van leren, van nieuwe mensen en van Nijmeegse gewoonten. Maar ook een jaar van plezier, verwondering en nieuwe activiteiten.

Vandaag ga ik in het wekelijkse interview met De Brug in op de fietslichtjes, waar een landelijke discussie over wordt gevoerd. Nederland is altijd goed in debatten over kleine zaken. Overigens worden in Nijmegen alleen fietsers die helemaal zonder licht rijden bekeurd. Weer veel aandacht voor veiligheid, politiezaken en brandweer. Korpschef Henk van Zwam en ik gaan ons sterk maken voor meer geld voor de politie. We zijn er van overtuigd dat in de verdeling van de landelijke gelden onze regio ten onrechte is benadeeld. De nieuwe indeling van de politieteams in de regio levert nog veel stof voor discussie op, vooral in het district De Waarden.

Aan het einde van de middag een kort bezoek aan 52Degrees, waar de Juniorkamer Bijeenkomst van de Juniorkamer bij 52 Degrees op 12 november 2007 een bijeenkomst heeft georganiseerd. Ik word geacht te spreken over ‘grenzeloze groei’. Een thema om flink op te variëren: economische groei, grensoverschrijdende groei, persoonlijke groei, groei van de bevolking en de keuze van Nijmegen voor kwalitatieve groei. Leuk om te doen. Ik kan helaas niet lang blijven want aan het begin van de avond wacht de Nijmeegse Letterentafel in de Openbare Bibliotheek. Onder leiding van auteur Nout Bles, krijg ik in anderhalf uur een goede les in alle literaire activiteiten die Nijmegen rijk is en dat zijn er vele. Ik krijg mooie dichtbundels cadeau en zie oude bekenden als Wam de Moor. Stadsdichter Victor Vroomkoning declameert (dat is wel het goede woord) een paar van zijn officiële stadsverzen, mooi. Poëzie is nu eenmaal een liefde van lang geleden en jeugdliefdes gaan zoals bekend zelden over.

Later op de avond toch nog drie kwartier de Zevenheuvelenweg op en neer gelopen, gisteren was het trainingsloopje eigenlijk te kort. Nu niet meer lopen tot zondag, alleen maar hopen.