vrijdag 16 november 2007

16 november

Vrijdagochtend op het politiebureau voor de vergadering van de beheersdriehoek. Daar gaat snel een paar uur aan op. We bereiden onder meer een gesprek met Binnenlandse Zaken voor, waarin wij zullen pleiten voor een herberekening van onze sterkte. Het ministerie lijkt gewoon fout te zitten en moet de regio beter bedelen. Aan het einde van de vergadering schuift de landelijke verkeersofficier van justitie Koos Spee aan voor de ondertekening van een convenant over de aanpak van verkeersonveiligheid. Ik controleer nog wel even of we nu niet plotseling verplicht worden om fietsers zonder achterlichtje maar wel volop verlicht, te bekeuren. Dat is niet het geval. Ik teken niet als burgemeester van Nijmegen maar als verantwoordelijke beheerders van het korps Gelderland-Zuid.

Daarna naar Wijchen (om precies te zijn Leur) voor de maandelijkse lunch van de burgemeesterskring Nijmegen e.o. Er is een agenda, we hebben echt een vergadering, we praten over wat burgemeesters onderling belangrijk vinden, maar verder is het ook gewoon gezellig. Om 14.30 uur weer terug op het honk voor een gesprek dat Hannie Kunst en ik samen hebben met de burgemeester en wethouder Economische Zaken van Venlo. Burgemeester Hubert Bruls kent de weg in ons stadhuis nog feilloos, hij was er dan ook tot 2002 wethouder. Gespreksonderwerpen zijn o.a. de mogelijke gezamenlijke inzet van beide steden en beide EU-regio’s om Europese middelen te verkrijgen en de toekomst van het grote stedenbeleid na 2009.

Vervolgens naar de Waalsprong om de nieuwe middelbare school met de fraaie naam Citadelcollege te openen. Echt een pioniersclub van enthousiaste schoolleiders, leraren, leerlingen (77 brugklassers!) en ouders. Een bedrijfspand is omgetoverd tot een leuk schoolgebouw en over een paar jaar staat er een nieuwe school waar plek zal zijn voor maar liefst 1500 leerlingen. Goede sfeer!

Eind van de middag ontvang ik het landelijk bestuur en de fractievoorzitter van D66 voor een korte borrel. Zij zijn in Nijmegen voor een politiek café en een huishoudelijke vergadering vanavond en voor het halfjaarlijkse partijcongres morgen. Ook collega Han Polman uit Bergen op Zoom is er bij, hij zit morgen het congres voor en laat daarvoor zelfs Sinterklaas staan. Ik show Alexander Pechtold de Trêveszaal, toch een stuk mooier dan die steriele zaaltjes van het Kamergebouw. ’s Avonds pik ik ook nog een stukje mee van het politiek café over de toekomst van het hoger onderwijs met o.a. VSNU-voorzitter Sybold Noorda.

Tevoren heb ik echter nog een laatste mooie klus, nl. de uitreiking van 50 certificaten van Nederlanderschap tijdens een naturalisatieceremonie. In mijn toespraak hekel ik de onverzoenlijke en onverdraaglijke toon van het integratiedebat en vraag ik deze nieuwe Nederlanders om hun persoonlijke verhaal overal te vertellen, dat is de beste manier om vooroordelen weg te krijgen.