donderdag 29 november 2007

29 november

De day after heb ik een werkbezoek aan Breed, Burgemeester De Graaf op werkbezoek bij Breed op 29 november 2007 onze regionale sociale werkplaats, al kan je het zo niet meer noemen. Breed is inmiddels een bedrijf met 2500 mensen die deels bij Breed zelf en deels bij andere bedrijven werken. Mensen die in de reguliere arbeidsmarkt niet mee kunnen komen, maar daarom nog niet minder waardevol zijn. Overigens stroomt er wel eens iemand door naar een vaste baan in een van die bedrijven. We nemen onder meer een kijkje bij het naburige HP, Burgemeester De Graaf op werkbezoek bij medewerkers van Breed bij HP op 29 november 2007 waar medewerkers van Breed een belangrijke rol spelen in de verwerking en demontage van afgeschreven lease computers. Ik leer hoe een harde schijf definitief onleesbaar wordt gemaakt. Dat gaat met de harde hand.

Helaas moet ik het bezoek aan Breed eerder afbreken. Ik wil op tijd in Venlo zijn voor de crematie van de vader van een goede vriendin van Machteld en mij. Hij was twintig jaar geleden burgemeester van Horst. Om 15 uur ben ik weer terug in Nijmegen en rijdt Machteld door naar Leiden. Even tijd voor de kranten van vandaag. Ze schrijven redelijk genuanceerd over het debat van gisteren. Ik merk ook een begin van een discussie over de verantwoordelijkheid en taak van media. Gelukkig.

Het tweede deel van de middag is gereserveerd voor een brainstorm met Theo Camps en Wim Smids van ACBN en Johan Willemstein en Ab Schreurs van de Stichting Vierdaagse over een verdergaande samenwerking. Ronald Leushuis en ik kunnen tevreden constateren dat de wil van alle drie partners om meer gezamenlijk op te trekken steeds meer invulling krijgt. De vlaggenparade wordt voortaan de gezamenlijke opening van marsen en feesten en krijgt een nieuwe opzet. We zullen ook vanaf 2008 samen persconferenties geven en broeden op veel meer mogelijkheden in communicatie en marketing.

Tot slot van de donderdag mag ik in restaurant Valdin aan de Van Peltlaan een Zilveren Waalbrugspeld uitreiken aan mevrouw Iet Dinnessen, die gedurende 20 jaar de penningen beheerde van de RK parochie Hees. Zij was onder meer verantwoordelijk voor de restauratie van de kerk aan de Dennenstraat en de overgang naar een nieuwe sociale bestemming van de kerk aan de Daniƫlsweg. Ze neemt afscheid van het bestuur maar blijft de boekhouding verzorgen. De parochianen zullen het niet erg vinden dat er voor deze ene keer champagne op tafel komt.