dinsdag 27 november 2007

26 en 27 november

Maandagochtend eerst samen met districtschef Aart Garssen een emotionerend gesprek met een meisje van 18 jaar en haar ouders. Zij wordt al vier jaar lastiggevallen, gestalkt, door een veel ouder iemand uit de buurt. Een ernstige zaak waar ik al een paar weken aandacht voor heb. Gelukkig is de stalker nu aangehouden. We hopen dat dit het begin van een structurele oplossing kan zijn. Als burgemeester heb ik weinig middelen, maar die ik heb zet ik ook in.

De scholieren protesteren ook in Nijmegen tegen de schooluren. Het gaat helaas niet helemaal zoals het zou moeten. Eieren tegen het stadhuis en her en der een aanhouding.

’s Middags ontvang ik als voorzitter van de Euregio Rijn-Waal in Schloss Wissen nabij Weeze de minister van Sociale Zaken van Nordrhein-Westfalen Lauman en zijn Nederlandse collega Piet Hein Donner. Ik spreek Donner toe in het Duits, een nieuwe ervaring. De ministers bezoeken de conferentie ‘Ein Leben lang lernen’ en maken van de gelegenheid gebruik om ook met elkaar te confereren.

Van Weeze naar Den Haag voor een bijeenkomst van D66ers met interessante mensen uit andere partijen. Ik ben één van de organisatoren van dit vrijzinnig democratisch discours. Vooraf eet ik met mijn oude makker Roger van Boxtel even in Nieuwspoort. Enkele Haagse journalisten komen buurten. Ze maken graag een grapje over het fietsenhok maar vinden het terecht geen politieke zaak.

Dinsdagochtend natuurlijk collegevergadering. We staan wat langer stil bij het toekomstig re-integratiebeleid. En natuurlijk ook even bij het komende debat in de raad over ‘de kwestie’. Gelukkig beheerst het mijn dag niet. Wel besluit ik de uitverkiezing van de Overheidsmanager van het jaar in Noordwijk aan mij voorbij te laten gaan. Het zal morgen nog druk genoeg zijn.

Verder op de dinsdag het Bestuursteam Antillianenbeleid en overleg met ambtenaren over de uitvoering van de pardonregeling. Van de 130 dossiers die ik in de afgelopen maanden intensief heb bestudeerd, leveren een aantal nog de nodige vragen op. Voor het einde van het jaar moet in Nijmegen duidelijkheid zijn gegeven. ’s Avonds een uurtje lopen langs een stuk van de 7H-route. Ik krijg de smaak te pakken.