vrijdag 23 november 2007

23 november

Op weg naar Den Haag genoeg tijd om de Telegraaf te lezen. Met stijgende verbazing, dat wel. Met chocoladeletters opent de krant over een eerdere ‘affaire’ van wethouder Depla. Het gaat over ontslag, over een appartement en over een afkoopsom en is gebaseerd op anonieme bronnen. Alleen een VVD-raadslid wordt met naam geciteerd, naar later blijkt onjuist.
Ik was van plan vanmiddag naar de begrafenis van Kees Lunshof te gaan, ik voelde mij daartoe verplicht, maar zijn voormalige collega’s maken het zo bont dat ik besluit maar in Nijmegen beraad te houden.

Eerst op Binnenlandse Zaken nog twee afspraken. Eén samen met korpschef Henk van Zwam om te pleiten voor een betere financiële bedeling van onze politieregio, de ander over de samenwerking van BZK en het Veiligheidsberaad, de overkoepelende club van de 25 veiligheidsregio’s, waar ik sinds kort voorzitter van ben.

Om 13 uur terug in Nijmegen. Wat van de rest van de dag te zeggen? Uit laten zoeken hoe dat zat met die afkoopsom en dat appartement en dat ontslag. Allemaal onjuist dus. Lang gesproken met wethouder, met gemeentesecretaris en voorlichter, met de collegeleden en tenslotte met de fractievoorzitters. Die besluiten tot een debat a.s. woensdag, nu één van hen in een persverklaring het vertrek van de wethouder heeft geëist. Niet iedereen heeft behoefte aan een dergelijk debat, maar het is wel goed dat politiek wordt geoordeeld waar dat thuis hoort, in de raad en niet in de pers. Rond 20 uur naar huis, hopelijk voor een rustig weekend.