dinsdag 13 november 2007

13 november

De collegevergadering gaat gezwind, er zijn weinig geschilpunten. Onder meer komt de notitie over de veelplegers, die we de gemeenteraad hebben beloofd, aan de orde. De aanpak van veelplegers is beslist niet gemakkelijk. Niet alleen moeten ze in de kraag worden gepakt, ze moeten ook de juiste straf of maatregel krijgen. Dat is natuurlijk primair een zaak van politie en justitie. De nazorg is zo mogelijk nog lastiger. De gemeente draagt daar een eerste verantwoordelijkheid voor. We zijn er vooral op uit om alle condities te scheppen om recidive te voorkomen. Een veelpleger achter slot en grendel is mooi voor de korte termijn, maar iemand komt altijd weer vrij en we hebben niets aan draaideurcriminelen.

Na de collegevergadering reis ik af naar Den Haag voor de begrafenis van Aad Nuis. Een mooie herdenkingsbijeenkomst met prachtige woorden van Hans van Mierlo, orgelmuziek van Maarten ’t Hart en buiten grijze regen uit de hemel. Veel mensen uit de politiek maar ook uit de wereld van de letteren, Aad was een dubbeltalent, een schrijver die de politiek te interessant vond om te missen, een politicus die eigenlijk niet voor dat vak geboren was. Onder mijn paraplu praat ik bij met Wim en Rita Kok.

De terugreis duurt bijna drie uur, de herfst heerst op de Hollandse wegen. Iets over half acht ben ik toch nog in het Wijnfort Lent, waar vanavond het Innovatieplatform een brainstorm houdt over globalisering en innovatie. Aan tafel praat ik bij met Jan Peter Balkenende. Nick Donofrio, innovatieopperhoofd van IBM, Frans van Houten van NXP en Alexander Rinnooy Kan houden boeiende inleidingen. Het gaat eigenlijk altijd om het vermogen te veranderen. Dat vermogen wordt bereikt door goede opleiding, passie en competitie. Ik pleit voor een innovatief internationaal klimaat waarin buitenlandse kenniswerkers graag naar ons toekomen en goed worden opgevangen. Rijk en steden moeten hier de handen inéén slaan.