zaterdag 17 november 2007

17 november

Burgemeester De Graaf ontvangt Sinterklaas op 17 november 2007 op de Waalkade in NijmegenSinterklaas is weer binnengehaald. De oude heilige zag al vele burgemeesters aan de Waalkade staan en mij nu voor het eerst. Ik vraag maar niet of hij nog goede herinneringen aan mijn vader heeft. De Sint, die zich zoals elk jaar weer in vele gedaanten kan opsplitsen om in veel steden tegelijk te zijn, ziet er goed uit. Volgens mij heeft hij het wel een beetje koud, maar dat zal de leeftijd zijn. De vele honderden kinderen aan de kade kunnen het waarderen dat ik de goedheiligman officieel toestemming verleen om over onze Nijmeegse daken te rijden. Zie ook het filmpje hieronder.

Daarna de rest van de middag naar het partijcongres in de Stadsschouwburg. Veel oude vrienden en bekenden natuurlijk. Alexander Rinnooy Kan houdt een mooi verhaal over de zorgelijke toekomst van ons onderwijs en het dreigende lerarentekort. Ursie Lambrechts en ik kijken elkaar aan. Zo’n 7 jaar geleden luidden wij ook de noodklok, toen was al te voorzien dat het lerarentekort zou oplopen en de kwaliteit van het onderwijs ernstig zal ondermijnen. Zijn extra inkomen en loopbaanontwikkeling de enige remedie? Minstens zo belangrijk is dat de samenleving de leraar weer gaat beschouwen als de maatschappelijke steunpilaar die hij (m/v) is. De andere Alexander spreekt ook goed. Hij wijst er terecht op dat de leidende partijen in het huidige kabinet elkaar in een soort wurggreep houden. Het kabinet van de lege agenda, zegt Pechtold niet zonder reden.

’s Avonds in de fraai ingerichte zaal van De Vereeniging het benefietgala van het Rode Kruis afdeling Nijmegen. Een volle zaal vol ondernemers in black tie aan gesponsorde tafels, veel live muziek en tientallen zenuwachtige jongens en meisjes die bedienen. Als erevoorzitter open ik de avond. Machteld en ik zijn er tot 22.30 uur bij, maar dan glippen we weg, want de inspanning morgen vraagt een goede nachtrust.

Webvideo
Bekijk hieronder de webvideo over de intocht van Sinterklaas. Kies voor een van de twee onderstaande films.