vrijdag 7 maart 2008

7 maart

Voor de tweede keer in de week in Kleve, nu voor het dagelijks bestuur van de Euregio Rijn-Waal. RTL-nieuws heeft bij alle gemeenten van Nederland een Wet Openbaarheid Bestuur (WOB)-verzoek ingediend. Ze willen alle buitenlandse reizen van alle gemeentebestuurders weten en wat die kostten. Zouden mijn reisjes naar Kleve daar ook onder vallen?

Terug in Nijmegen open ik in De Vereeniging de startconferentie over het Nijmeegse Veiligheidshuis. Vanmiddag zijn vertegenwoordigers van politie, openbaar ministerie, gemeente, reclassering en jeugd- en zorginstellingen bij elkaar om de idee van het Veiligheidshuis verder in te vullen. Ik ben een groot voorstander van zo’n Veiligheidshuis. Op een fysieke locatie zien vertegenwoordigers van diverse bij veiligheidszorg betrokken instanties elkaar, ze spreken de voortgang van individuele zaken door, maken afspraken over wat er gaat gebeuren en door wie. Persoonsgericht, concreet en zonder bureaucratie. In dat Veiligheidshuis kan ook informatie waar nu niets mee gebeurt een goede plek krijgen. In Utrecht en andere steden zijn al goede ervaringen opgedaan, die gaan we nu in Nijmegen goed gebruiken.

Na de opening ga ik terug naar het stadhuis voor nog een paar afspraken. Ik heb onder andere een interview met het gratis dagblad De Pers over citymarketing. Ook overleg ik met de collega’s van Tiel en Groesbeek over onze definitieve keuze voor de functie van regionaal brandweercommandant en directeur veiligheidsregio.

Later op de middag woon ik nog anderhalf uur van de discussies op de startconferentie bij. Er blijkt onder de aanwezigen ook een groot draagvlak om aan de slag te gaan met het veiligheidshuis. Wethouder Hans van Hooft en ik zullen intern de nodige stappen zetten om de gemeentelijke inzet te realiseren.

De laatste afspraak van de week is in een motel aan de snelweg bij Bunnik. Samen met de manager van het bureau van het Veiligheidsberaad spreek ik daar om 18 uur met de VNG over onze samenwerking in de toekomst. Helaas heeft VNG-voorzitter Annemarie Jorritsma op het laatste moment afgezegd, maar met hoofddirecteur Ralph Pans is het ook goed zakendoen. Om 20.30 uur begint in Leiden het weekend.