vrijdag 21 maart 2008

20 en 21 maart

Donderdagochtend eerst naar Hoevelaken voor een vergadering van het bestuur van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten. Collega Henri Lenferink uit Leiden is penningmeester en ziet nog een beetje witjes om de neus. Zijn ambtsketen is ontvreemd. Dat voelt toch een beetje naakt. Gelukkig heeft Leiden ooit een replica laten maken. Nijmegen heeft geen replica, maar laat nu wel een tweede, ‘moderne’ keten maken voor de momenten dat de burgemeester officieel in actie is en een loco of de plaatsvervangend voorzitter van de raad ook een keten nodig heeft. Of als er eentje kwijt raakt dus.

Een wegrestaurant bij De Bilt gebruik ik gedurende anderhalf uur als een tijdelijk kantoor. Ik lees er mijn stukken, geef enkele interviews via de telefoon en check de mail. Handig die moderne communicatietechnologie, het maakt je volslagen onafhankelijk van de locatie waar je je bevindt. Zo gebruik ik vaak ook de dienstauto als een verlengstuk van mijn werkkamer.

Op het Nederlands Politie Instituut in De Bilt vergadert de Stuurgroep Bovenregionale Politiesamenwerking, waarvan ik voorzitter ben. Samen met onder meer collega Bruls van Venlo, procureur-generaal Bolhaar en de korpschefs van Brabant-Noord en Groningen begeleid ik een onderzoek van Twijnstra Gudde naar samenwerking tussen de politieregio’s en doe ik aanbevelingen voor de toekomst. Dit onderzoek speelt een rol in de besluitvorming aan het einde van dit jaar of er reden is om alsnog te kiezen voor nationale in plaats van regionale politie.

Aan het einde van de middag probeer ik in een gematigd tempo naar Den Haag te rijden. Een bijna onmogelijke opgave op Witte Donderdag.

Vrijdag zijn Machteld en ik de gast van mijn Leidse collega Henri Lenferink bij de opvoering van de Matheus Passion in de Pieterskerk. De Matheus wordt in veel steden ten gehore gebracht, maar de Leidse versie met het Bachkoor Holland en het Concertgebouw Kamerorkest geldt samen met die van Naarden als het hoogtepunt van de Nederlandse traditie. De kerk zit stampvol. De genodigden van gemeente en Bachkoor worden tijdens de uitgebreide pauze in het Leidse stadhuis onthaald op een rijk buffet, dat enigszins contrasteert met de vastenperiode die pas morgen afloopt. Veel bekenden gesproken en genoten van een prachtige, dramatische en volle opvoering met een geweldige evangelist en een prachtige alt. Een prachtig begin van het Paasweekend.
Ik hoor overigens ook goede verhalen over de jaarlijkse Bach-passies van ons eigen Nijmeegse Bachkoor en het Gelders Orkest in concertgebouw De Vereeniging. Misschien volgend jaar maar eens proberen....