maandag 10 maart 2008

10 maart

De dag begint in den Haag met een afspraak op het tijdelijk kantoor van de VNG. Daar spreken Jan Lonink, burgemeester van Terneuzen en ik, ondersteund door het hoofd van het bureau Veiligheidsberaad Winrie de Boer, met een vertegenwoordiging van de NVBR, de brancheorganisatie van de brandweer. NVBR-voorzitter Caroline van der Wiel, in het dagelijks leven commandant van de Amsterdamse brandweer, wil net als ik streven naar een intensievere samenwerking tussen de professionals en de bestuurders. We praten vooral over vorm en tempo.

Onderweg naar Nijmegen ruimte voor telefoontjes en leeswerk. ’s Middags de gebruikelijke overleggen met de afdeling Veiligheid en met de politie. Vanzelfsprekend spreken we ook nu even over de mogelijke onrust rond de Wilders-film. Wethouder Lenie Scholten en ik hebben een brief klaar aan Nijmeegse allochtone organisaties, waarin wij oproepen tot beheersing, uitnodigen tot gesprek indien dat wordt gewenst en vragen om signalen van onrust en emotie aan ons te melden.

Aan het eind van de middag komt de grote man van de Zevenheuvelenloop, Henk Stevens, even langs. Henk is ook de man achter de Marikenloop, de bekende vrouwenloop over 5 en 10 kilometer. Komende 7Hloop is de 25ste, dus die moet iets bijzonders worden. De gemeente Nijmegen werkt daar natuurlijk van harte aan mee.

’s Avonds een hapje eten met gemeentesecretaris Pier Eringa en aansluitend in cafĂ© Groenewoud koffie met twee hoogleraren geschiedenis, met wie ik overleg in mijn hoedanigheid van voorzitter van de Stichting Parlementaire Geschiedenis. De rest van de avond gaat op aan de collegestukken van morgen.