dinsdag 11 maart 2008

11 maart

Eerst een gesprekje over een juridische kwestie met Pier Eringa en hoofd juridische zaken Gerard Fasten. Daarna de wekelijkse collegevergadering. Die behandelen we met gezwinde spoed, zodat er voldoende tijd overblijft voor een eerste en toch al behoorlijk intensieve bespreking van de financiƫle perspectieven voor het volgende jaar. Net als in Den Haag maakt men zich ook in gemeenten al in het vroege voorjaar op om de eerste aanzet voor de volgende begroting te maken. We praten over het algemene beeld, de speerpunten van de coalitie en het college en de eerste wensenlijstjes komen op tafel. Wordt vervolgd.

Voordat ik met het college op wijkbezoek ga, komt Chantal Teunissen van de CDA-fractie langs. Ze fungeert als contactpersoon met de ernstig zieke fractievoorzitter Rob Bloem. Helaas brengt ze erg slecht nieuws. In een brief aan mij legt Rob uit dat zijn toestand met de dag verslechtert. Ik besluit een van de komende dagen bij hem langs te gaan, gelukkig stelt hij dat op prijs.

Met het college bezoek ik ‘t Acker in de Lindenholt. Wij spreken met wijkbewoners over veiligheid, leefbaarheid en verkeer. Ook komen wij in de kinderboerderij en de open wijkschool. Bij de kinderboerderij blijkt de financiering van de nieuwbouw bijna rond te zijn, ik krijg een doosje met een paar schattig kleine eitjes mee. De kinderen van de open wijkschool protesteren tegen een dreigende sluiting van de speeluitleen, ik beloof een en ander na te gaan. Op de Hillekensacker drinken we koffie met verstandelijk gehandicapten die daar onder begeleiding wonen en leven. Er heerst een opgewekte stemming.

De dag sluit ik af met een bezoek aan de honderdjarige mevrouw Van Delft-Saris in de Goffertboerderij. Mevrouw is nog behoorlijk goed ter been en in het hoofd en vertelt volop over de jaren dat ze aan de Van Peltlaan en later in Boszicht woonde. Ze heeft geen kinderen maar de zaal zit wel vol neven en nichten van haar Brabantse familie.