donderdag 13 maart 2008

13 maart

Met de leiding van de brandweer, de afdeling veiligheid en Pier Eringa brainstorm ik vanochtend over de toekomstige regionalisering van onze brandweer. Wat is daar voor nodig, want betekent dat voor de vergunningverlening en het toezicht, doen we dit alleen of zijn ook andere gemeenten zover? Dat we een stap moeten zetten in onze regio is duidelijk.

Daarna bezoek ik de zieke CDA-fractievoorzitter Rob Bloem en zijn vrouw Caroline. Ik heb onder meer kaarten bij mij met de wensen en gedachten van de leden van het college, de gemeenteraad en de griffie en de bodes bij mij. Iedereen is zeer begaan en dat doet Rob goed. Ik ben blij dat ik langs mocht komen.

Rob vroeg vorig jaar aandacht voor de veiligheid op scholen. Hij kan tevreden zijn dat zijn oproep onder meer tot gevolg heeft gehad dat vandaag in De Ster in Lent een hele ochtend over dit thema is gesproken tussen gemeente, schoolleiders, zorginstellingen en politie. Ik maak nog net het laatste stukje van de discussies mee. Was het 10, 15 jaar geleden nog zo dat inbraak, diefstal, vandalisme en graffiti hoog op de agenda stonden, nu zijn het geweld, mishandeling, gezinsproblemen en ontsporingen. De wereld is er niet beter op geworden.

Na een overleg op het stadhuis over burgerzaken spoed ik mij naar Tiel voor het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio en de politieregio. Met de collega’s van Tiel, Druten, Groesbeek, Wijchen, Geldermalsen en Zaltbommel en de hoofdofficier van justitie bespreken we onder meer de begroting van ons korps, waarvan we helaas nog steeds niet weten of die er nog beter komt uit te zien door hulp van het ministerie. Ook de verdere ontwikkeling van de veiligheidsregio en de regionalisering van de brandweer vormen gespreksonderwerpen.

Later deze middag ben ik in Den Haag, ditmaal voor het afscheid van de secretaris-generaal van het ministerie van BZK, Jan Willem Holtslag in de Ridderzaal. Ik heb lang en veel met Jan Willem te maken gehad, een van de beste rijksambtenaren die ik ooit tegenkwam. Minister Guusje ter Horst en oud-premier Ruud Lubbers, voor wie Jan Willem lang werkte, spreken hem toe. Alle oud-ministers die hij als SG bijstond, dus ook ik, hebben warme woorden in een videoboodschap vastgelegd. De bijeenkomst is natuurlijk een ideale plek om het Haagse netwerk te onderhouden. Daarna met Roger van Boxtel in Nieuwspoort gegeten en een vergadering met enkele invloedrijke D66ers bijgewoond. Voor middernacht weer terug in Nijmegen.