dinsdag 4 maart 2008

4 maart

De werkdag begint dinsdag met het wekelijkse overleg met Pier Eringa. Ik hoor wel eens van spanningen tussen burgemeesters en gemeentesecretarissen. Dat lijkt mij een droevig bestaan, wij hebben daar gelukkig geen last van. Dat is natuurlijk geheel en al aan Pier te danken.

In de collegevergadering komt, zoals gebruikelijk, van alles langs. Van gemeentelijke prijzen tot financiƫle perspectieven, van riolering tot subsidiekaders en van trams tot hondenlosloopgebieden. Van dat laatste woord had ik tot voor kort nog nooit gehoord.
Als belanghebbend baasje van Wheaten Terriƫr Bobby houd ik mijn oren gespitst.

Het tweede deel van de middag besteed ik aan een bijeenkomst van de colleges van alle gemeenten in de Nijmeegse regio. In onze raadzaal zijn ze er allemaal, van Millingen tot West Maas en Waal en van Wijchen tot Beuningen. Eens per jaar wordt zo’n happening georganiseerd. We spreken onder meer over de hoogwaardige openbaar vervoersverbindingen in Nijmegen en omgeving en over de aansluiting van Druten en West Maas & Waal bij de stadsregio. Het belangrijkste uurtje is echter na afloop van de vergadering, wanneer iedereen ruimte heeft om elkaar even aan te spreken. Zo praten burgemeester Jan van Zomeren van Heumen en ik onder de borrel over het tentenkamp op Heumensoord tijdens de Vierdaagse en de verantwoordelijkheden van Defensie.

De spanningen rond de film die er nog niet is, lopen op. De premier legt verklaringen af om het buitenland duidelijk te maken dat Geert Wilders niet de spokesman van de regering is, Wilders meent dat Balkenende en Verhagen zijn film groter maken dan die feitelijk wordt, moslimorganisaties die klagen dat Wilders het debat schuwt, kamerleden die over elkaar heen buitelen om ook iets over De film te mogen zeggen en media die er maar niet genoeg van krijgen. Ik word er kriebelig van.
Het zou van maatschappelijke zorgvuldigheid getuigen als Wilders van de film zou afzien nu de hele wereld daarmee aan de loop is gegaan en er ernstige ongelukken van kunnen komen. Maar verbieden is niet aan de orde. In ons land mag iedereen zonder voorafgaand verlof zeggen en tonen wat hij wil. De rechter beoordeelt pas achteraf of er sprake is van strafbare feiten, zoals discriminatie of aanzetten tot haat. Overigens zou een Haags verbod ook praktisch onzin zijn, want internet is internationaal.
Het is treurig dat Wilders zo weinig verantwoordelijkheidsgevoel heeft, maar het is even treurig dat het kennelijk vergeefse moeite is om in Afghanistan, Iran en andere Islamitische landen uit te leggen wat het grondrecht van meningsuiting in een rechtsstaat betekent.