woensdag 12 maart 2008

12 maart

’s Ochtends diverse gesprekken op mijn kamer. Onder meer met de gebroeders Hoes over de brandveiligheidseisen voor het distributiepunt van Hoes Errogas. Met gemeentearchivaris Corrie-Christine van der Woude spreek ik over de vele schatten die ons archief herbergt en de manier om ze in het kader van het Zichtbaar Verleden te ontsluiten. Oud-fractievoorzitter van D66 in de Eerste Kamer Eddy Schuyer wipt langs voor een snel kopje koffie. Hij is tegenwoordig onder meer voorzitter van de KNSB, de schaakbond. Met Royal Haskoning broedt hij op plannen om Nijmegen een mooie schaaktraditie te geven. Ik ben er helemaal voor.

Lunch op mijn kamer met SVn-directeur Elly van Sluis, ter voorbereiding van de bestuursvergadering van volgende week. Aansluitend overleg met secretaris korpsbeheerder Rinie Verhoeven en daarna de opening van de inspiratiedag Canon van Nijmegen, waarmee scholen en gemeente de mooie Nijmeegse historie willen openen voor de schooljeugd.

Als een haas door naar Rotterdam voor het symposium over transportveiligheid. Hoewel er een weeralarm is afgegeven, besluiten chauffeur Jos en ik toch maar te gaan. Ik werk achterin de oude BMW (binnenkort komt de nieuwe Audi mèt aardgas!), Jos houdt ‘m vast op koers. Op het symposium spreek ik in een forum over de noodzaak om de opgebouwde kennis over de veiligheid rond HSL en Betuwelijn voor alle veiligheidsregio’s kenbaar en toepasbaar te houden. Het Veiligheidsberaad kan daar het nodige aandoen, mits de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Binnenlandse Zaken over de brug willen komen.

Snel weer terug naar Nijmegen. Ondanks ellenlange files en dankzij alleen bij Jos bekende sluipwegen zijn wij aan het begin van de avond keurig op tijd in de Vereeniging. Ik mag een verkooppraatje houden voor de verzamelde congres- en evenementenbureaus die vanavond in Nijmegen bijeen zijn. Deze ‘decisionmakers’ dineren boven, terwijl de Golden Earring zo meteen beneden in de grote zaal optreedt. Helaas mag ik daar niet heen, want vanavond wacht de gemeenteraad.

Voor het eerst sinds mijn aantreden vergadert de raad weer met een strikte spreektijdverdeling. Geen wens van de voorzitter, maar van de raadsmeerderheid. Ik heb er geen bezwaar tegen, zolang we een beetje flexibel omgaan met de spelregels. Ons elektronisch systeem dat het tijdverbruik in de gaten houdt, blijkt er halverwege de vergadering mee op te houden. Van de weeromstuit doet ook ons stemsysteem het niet meer. Een avondje ouderwets handopsteken dus, dat ziet er wel zo leuk uit.