vrijdag 1 februari 2008

1 februari

De trein doet niet wat ik wil en spoort naar Hollands Spoor in plaats van Centraal Station Den Haag. De taxichauffeur heeft vervolgens zijn portemonnee vergeten en kan dus niet afrekenen. Geen goed begin van de dag maar de rest gaat prima.

Eerst een gesprek op Binnenlandse Zaken over de toekomst van het Veiligheidsberaad dat ik samen met Winrie de Boer en mijn Haarlemse collega Bernt Schneiders voer. Daarna een snelle lunch met DG Leon van Halder van WWI. We kennen elkaar goed en dat komt van pas. Onze prachtwijk Hatert krijgt vooralsnog niet de miljoenen waar Ella Vogelaar ons rijk mee rekende. De corporaties hebben zo hun eigen getallen. Het wordt tijd dat WWI duidelijkheid verschaft. Voorlopig vind ik het bewind van minister Vogelaar nog verre van geslaagd. Ook spreken Leon en ik over de toekomst van het grotestedenbeleid. Nijmegen is van mening dat we geen volgende uitgebreide ronde meer nodig hebben. De grote steden zijn meer gebaat bij een plus op de uitkering van het Gemeentefonds met prestatieafspraken op hoofdlijnen.

Op tijd terug in Nijmegen voor het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio annex adviescommissie van de politieregio Gelderland Zuid. Het gaat over zulke prozaïsche onderwerpen als begrotingen, formatieplaatsen en plaatsingsprocedures. Dat is andere koek dan de conversatie tijdens het Hofbal in De Vereeniging dat ik ’s avonds vergezeld van Hannie Kunst bezoek. Black tie is het devies, dat combineert ook mooi met talloze carnavalssteken. Ik heb dit jaar de eer om samen met Hofraadpresident Johan Klomp, vorig jaar nog Johan den Eerste, een nieuwe ridder van Knotsenburg te ‘slaan’. We laten Frans Hendriks even op zijn knieën Burgemeester De Graaf is op 1 februari 2008 aanwezig bij het Hofbal in de Vereeniging zitten, een niet alledaags gezicht tenslotte. De stampotten van vorig jaar zijn door de zorg van Theo Lemmen vervangen door Italiaanse catering, prima wissel!