woensdag 13 februari 2008

13 februari

De pijn aan mijn borstkas die ik overhield van mijn hardloopstruikeling gaat steeds meer opspelen. Ik heb in Nijmegen nog geen huisarts, maar kan nu wel bij een goede terecht, die ik toevallig recentelijk ontmoette. Het blijkt een gebroken rib te zijn. Het gaat drie maanden duren voordat het weer geheeld is. Gelukkig zal de pijn na een paar weken wel over zijn. Voorlopig niet hardlopen of andere beweeglijke dingen doen en pijnstillers slikken. Lopen is niet echt leuk maar slapen is eigenlijk het lastigste. En diep inademen…

Ook vandaag is het een gevulde dag. Eerst op het stadhuis een gesprek van de selectiecommissie directeur veiligheidsregio, daarna een bezoek aan de Lindenberg, centrum voor de kunsten, Burgemeester De Graaf brengt op 13 februari 2008 een werkbezoek aan de Lindenberg. Hier hoort ook een onderdeel boetseren, beeldhouwen bij. zoals dat tegenwoordig heet. Directeur Bart Vaessen leidt mij (voorzichtig) rond door alle gangen en trappetjes van zijn bijzondere pand. Persoonlijk vind ik het niet een architectonisch pronkjuweel voor de stad, maar het besluit om het te laten staan is nu eenmaal ruim voor mijn aantreden genomen. Met de inhoud van de Lindenberg is echter niets mis. Er wordt veel gemusiceerd, geboetseerd, getekend, Burgemeester De Graaf brengt op 13 februari 2008 een bezoek aan de Lindenberg. In de Lindenberg worden diverse activiteiten georganiseerd. gespeeld, het bruist er van creativiteit en het is een onmisbare schakel in de Nijmeegse culturele wereld. Aan de buitenkant wordt geloof ik nog wel wat gedaan, ik hoop het maar.

’s Middags enkele ambtelijke overleggen en een kop koffie met de nieuwe uitgever van de Gelderlander, Stef Rietbergen. Wij kennen elkaar van feestjes van een gemeenschappelijke goede vriend uit Maastricht. Stef was eerder uitgever van de NRC en heeft nu de NRC onder de regionale bladen, zoals de Gelderlander zich graag ziet, onder beheer. Ik beloof hem dat ik voor klachten me tot de redactie wend, niet tot hem. Ik laat hem onder meer de plannen rond het Waalfront, de dijkteruglegging en de Citadel zien. De stad waar hij nu werkt is een stad in beweging!

Daarna is het de beurt aan de camera’s. Eerst TV Gelderland, die het wil hebben over de slogan voor Nijmegen. Wat leuk dat ontzettend veel mensen zich met suggesties tot de gemeente wenden of tot de krant en de omroep. Al die suggesties moeten wat mij betreft worden meegenomen door de bureaus die we aan het werk zetten. Zelfs persoonlijke vrienden en collega burgemeesters zenden de vruchten van hun creatieve denken in. Ik spreek voorlopig nog maar geen voorkeur uit.
In de ijzige kou vervolgens anderhalf uur Op 13 februari 2008 zijn er opnamen van burgemeester De Graaf gemaakt op de Grote Markt ten behoeve van de nieuwe website voor expats en de gemeentelijke website. opnames gemaakt voor de nieuwe website voor expats in Nijmegen en voor de gemeentesite. Geen winterjas aangedaan, want die filmpjes moeten in de zomer ook natuurlijk aandoen.

’s Avonds een lange Politieke Avond. Ik sta even stil bij de afwezige CDA-fractievoorzitter Rob Bloem, hij en zijn gezin maken een zware tijd door. We nemen afscheid van Jolanda van Veluw die na een kleine twee jaar de raad verlaat om wethouder in Heumen te worden. Haar opvolger in de VVD-fractie is Koen Wools. Veteraan Bert Frings volgt bij GroenLinks tijdelijk de hoogzwangere Hennie Roorda op. Een bijzonder moment om hem te installeren. De grondwetsherziening om zwangere volksvertegenwoordigers tijdelijk te kunnen laten vervangen, heb ik zelf als minister in het Staatsblad gebracht.

Albaer Hillen biedt namens zijn onderzoekscommissie naar Novio en andere verbonden partijen het rapport ‘Sturen in de mist’ aan. Mooie titel, hoewel ik hoor dat die al eerder is gebruikt. Een eerste blik op de conclusies leert dat de commissie de vinger op verschillende zwakke plekken legt. Dat lijkt aan te sluiten op wat het college zelf ook al in het Novio-dossier constateerde.

De raad gaat unaniem akkoord met de focus voor de citymarketing, dat is mooi. In de zogenaamde kamerronde blijkt dat diverse fracties net als het college ook werk willen maken van de zichtbaarheid van ons verleden. De wethouders Kunst en Depla en ik zijn hiervoor een project gestart zodat inspanningen op cultureel, cultuurhistorisch, toeristisch en promotioneel vlak goed samengaan. Dit jaar al zullen we de Vrede van Nijmegen en de komende expositie in het Valkhofmuseum over Luxe en Decadentie in het Romeinse rijk goed moeten uitnutten, zoals dat heet.

Minder gelukkig ben ik met een wat onverhoedse motie die de raad aanvaardt om de extra ontheffing van het geluidshinderverbod voor de Valkhof Affaire tijdens de Vierdaagsefeesten te continueren. Kennelijk vindt de raad het niet relevant dat die extra ontheffing een oneigenlijke manier van subsidieverlening is en dat ondersteuning van dit op zich door ieder gewaardeerde initiatief op een andere manier kan plaatsvinden. De discussie tussen gemeente en initiatiefnemer hierover speelt overigens al geruime tijd, er is geen sprake van een overval. We zullen ons nu beraden.