dinsdag 5 februari 2008

4 en 5 februari

Vanwege de carnavalsvakantie is deze week qua agenda ontspannen. Geen collegevergadering, veel mensen een weekje weg, tijd voor klusjes waar je normaal niet aan toekomt en aan een enkele vrije dag.

Maandag een aantal afspraken op het stadhuis. Eerst met de staf de lopende afspraken doornemen en kleine dingen regelen. De huidige set aan representatiegeschenken moet bijvoorbeeld worden vernieuwd en de burgemeester heeft daar ook opvattingen over (waar niet over?). Ook praten we over de organisatie van mijn ‘gast aan tafel’- tour; er zijn al de nodige aanmeldingen en het is leuk om zoiets één a twee maal in de maand te doen. Het gaat om eenvoudige maaltijden bij mensen thuis waarbij ze, als ze dat willen, ook een paar buren of vrienden uitnodigen. Ik neem de wijn en het toetje mee en als het nodig is een bijdrage aan de kosten. Gewoon onder het eten kletsen over de stad, de wijk en het Nijmeegse leven in het algemeen. Bij voorkeur géén vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties of buurtcomités, die komen op andere wijze wel aan bod.

Verder deze dag lezen en stukken tekenen en ambtelijke overleggen over veiligheid in Nijmegen en over de regionale brandweer en de veiligheidsregio. Ook spreek ik wat langer met ons interim-hoofd Bestuurscommunicatie Raijmond Witten, een ervaren en op dit vlak zeer deskundige manager. We overleggen onder meer over de vacature die mijn vroegere woordvoerder Arian Kuil heeft achtergelaten. Telefonisch nog een interviewtje aan Harm Graat van de Gelderlander over de pardonregeling en de Nijmeegse resultaten. Van ambtenaren hoorde ik overigens dat de nodige collega’s de toetsing voor de burgemeestersverklaringen geheel en al aan ambtelijke adviseurs hebben overgelaten. Ik vind dat persoonlijk niet juist. Het gaat om een zware verantwoordelijkheid die het leven van mensen verregaand beïnvloedt. Daar moet je als burgemeester zelf voor durven staan.

Eind van de middag reis ik naar Den Haag voor een afscheidsetentje van leden van de Raad van Toezicht van de Consumentenbond waarvan ik voorzitter ben. Laat op de avond arriveer ik in Leiden, waar ik dinsdag een snipperdag doorbreng. Ook wel eens aardig om mijn gezin door de week tegen te komen. Een rustige dag, al blijven via mobieltje en laptop het Nijmeegse leven en werk dichtbij.