donderdag 7 februari 2008

7 februari

In de loop van de ochtend maakt fotograaf Bob Walker een fraaie foto van mij op de fiets bij de Latijnse School. Ik hoop dat ik daar niet illegaal reed. De nieuwe directeur van Lux, Huub Roelvink, komt een kopje koffie ter kennismaking drinken. Enthousiaste man met een stevige achtergrond in de Amsterdamse filmwereld. Hij zit vol ideeën die ik hem wel zie verwezenlijken. Lux is een belangrijke en unieke partner in de stad, die bijdraagt aan het culturele klimaat èn de uitstraling van Nijmegen.

Ook vandaag weer tijd om een paar uur achter mijn bureau te zitten en te werken. Zo vaak komt dat niet voor, meestal zijn lezen en schrijven voor de avonduren gereserveerd.
De plaatsvervangend korpschef van Gelderland-Midden Ton Lith komt langs. Wij kennen elkaar nog uit de tijd van de IRT-enquête midden jaren 90. Samen met anderen doet hij onderzoek naar de succesfactoren voor samenwerking tussen alle verschillende diensten in de veiligheidsregio’s. Nuttig gesprek. Aansluitend ontvang ik in de Schepenhal van het stadhuis zo’n 150 buitenlandse studenten die een of meer semesters in Nijmegen gaan studeren. Nederlandse studenten zijn over het algemeen niet zo reislustig, slechts 3% maakt gebruik van het aanbod aan buitenlandse mogelijkheden. Jammer, want het verruimt de blik en de mogelijkheden na je studie. Een paar Amerikaanse studenten zijn nog vol van Super Tuesday. Een student uit Wales die er heel progressief uitziet, vertelt me dat hij Amerikanistiek komt studeren aan de Radboud Universiteit. Tot mijn stomme verbazing verklaart hij zich een overtuigd conservatief, voor wie John McCain nog veel te soft is. Benieuwd of hij veel gelijkgestemde zielen in Nijmegen tegenkomt. Terug op mijn kamer een video-opname voor het naderend afscheid van de secretaris-generaal van Binnenlandse Zaken, Jan Willem Holtslag. Alle oud-ministers van dit departement wordt gevraagd iets aardigs in de camera te zeggen.

In het begin van de avond weer een naturalisatieceremonie in de raadszaal. Ongeveer 30 personen uit 4 continenten zijn aanwezig bij de naturalisatiedag op 7 februari 2008 in de raadszaal van het stadhuis NijmegenZo’n dertig mensen uit 4 continenten krijgen van mij het certificaat van hun nieuwe Nederlanderschap. Ik zie veel trots, blijdschap en soms ook veel doorstaan leed in hun ogen. Iedereen staat kaarsrecht als het Wilhelmus wordt gespeeld. Zoals langzamerhand traditie is, wordt dat alleen door ceremoniemeester Jan Roelofs en mij uit volle borst meegezongen. Een burgemeester moet het goede voorbeeld geven, toch?

’s Avonds, geïnspireerd door de koffie met Huub Roelvink, in Lux naar de film Lust, Caution geweest. Shanghai 1942, door half Chinese, half Amerikaanse blik. Zeer de moeite waard.