vrijdag 15 februari 2008

14 en 15 februari

Valentijnsdag werd vroeger in Nederland niet gevierd maar de afgelopen 20 jaar heeft de commercie er greep op gekregen, dus zullen we het nu weten ook.
Ik heb de hele ochtend en een deel van de middag gesprekken op mijn werkkamer. Met de secretaris van de korpsbeheerder, met de griffier en het hoofd juridische zaken, met de wethouders Paul Depla en Peter Lucassen en ambtenaren over de voorbereiding van het collegestandpunt op het onderzoeksrapport Novio, met ambtenaren over dienstverlening en burgerzaken en met wethouder Hans van Hooft en directeur Strik van woningcorporatie Talis. De laatste is niet erg te spreken over minister Vogelaar. Naar verwachting zal vandaag of morgen een heffing van 75 miljoen per jaar worden aangekondigd. Als gemeentebestuurder ben ik minder geïnteresseerd in waar het geld vandaan komt, zolang het er maar komt voor onze prachtwijk Hatert en liefst in grote getallen.

De rest van de middag is gereserveerd voor de vergaderingen van het regionaal politiecollege en het bestuur van de veiligheidsregio (brandweer, ambulancedienst, geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen) die aaneensluitend in de raadszaal van Groesbeek plaatsvinden. Een van de onderwerpen waar we de komende maanden nog nader over te spreken komen is de verdere ontwikkeling van de veiligheidsregio en de regionalisering van de brandweer. Ook de financiële situatie van ons politiekorps houdt ons bezig.

Vrijdag heb ik vrij genomen voor het jaarlijkse weekend van de Raad van Toezicht van de Consumentenbond, dat tot en met zaterdagmiddag duurt. ’s Ochtends ga ik ook even langs mijn collega van Wassenaar Jan Hoekema, die in het voormalige paleisje van prins Frederik een van de mooiste werkkamers heeft die een burgemeester zich maar kan wensen. Vanzelfsprekend ben ik wel bereikbaar en beschikbaar voor gemeentezaken. Ik heb ook de nodige stukken mee naar huis genomen. Tussen het vergaderen door bel ik met deze en gene, onder meer met de locatiedirecteur van Electrabel, die begrijpelijk zeer terneergeslagen is door het overlijden van een medewerker na een tragische val. Er wordt nog onderzoek gedaan naar de oorzaak van het ongeluk. Electrabel was juist zo trots op de veiligheid in het bedrijf.