dinsdag 8 januari 2008

7 en 8 januari

Maandag 7 januari is iedereen weer geheel aan de slag. De eerste vergadering van het jaar op mijn kamer. Ook leg ik de laatste hand aan mijn nieuwjaarstoespraak. Voorafgaand aan onze eigen ontvangst, bezoek ik de nieuwjaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel Centraal Gelderland op Papendal. Weerzien met o.a. oud-kabinetscollega Joop Wijn die in zijn nieuwe hoedanigheid van MKB-directeur van de Rabobank een fraaie analyse van zowel de nationale als onze regionale economie geeft. Hij bevestigt wat we al wisten: het gaat goed hier, meer bedrijvigheid, meer werkgelegenheid, meer innovatie. Een andere oude bekende, voormalig VVD-Kamerlid Gert Jan Oplaat, houdt een stevige installatierede als nieuwe voorzitter van de Gelderse Kamer van Koophandel. Aardig verhaal, al vliegt hij fors uit de bocht met een ongefundeerde aanval op het mobiliteitsbeleid van onze eigen wethouder Jan van der Meer. Boos worden als iemand realiteitszin vertoont, heeft überhaupt niet zoveel zin en zeker niet als je zelf geen alternatieven weet te verzinnen.

Onze eigen Nieuwjaarsontvangst is volgens mij geslaagd, Burgemeester De Graaf bij zijn Nieuwjaarstoespraak op 7 januari 2008 in de Vereeniging al had ik graag nog wat meer Nijmeegse burgers gezien en niet alleen de ‘usual suspects’. In mijn nieuwjaarstoespraak benadruk ik onder meer de historische grond van Nijmegen en de unieke positie die wij als oudste en eerste stad hebben. Laten we die benutten. Nijmegen, oudste stad met een jong hart!

Dinsdag het eerste college in 2008, op de kop af een jaar na mijn aantreden. Ik was het zelf bijna vergeten, maar van Lenie Scholten krijg ik een fraai mijnwerkerslampje om ’s avonds nog meer te trainen voor de volgende editie van de Zevenheuvelenloop. Het was wel een mooi en leerzaam jaar, waarin ik mij de Nijmeegse gewoonten en gebruiken weer heb kunnen eigen maken, wat niet wil zeggen dat ik ze ook allemaal heb overgenomen. Ik blijf mij bovendien verwonderen en dat is goed voor een mens (en voor een bestuurder).

’s Middags enkele interviews voor camera en microfoon over het oud- en nieuwvandalisme. Ik wil graag preventieve bevoegdheden om relschoppers van het afgelopen jaar de mogelijkheid te ontnemen om het volgend jaar weer te doen. Verder een constructief overleg over de herstructurering van het woonwagencentrum aan de Teersdijk. Aan het einde van de middag ben ik in het Triavium voor het nieuwjaarsfeest van de medewerkers van de gemeente. Een tikje uit de route voor veel mensen, maar de stemming zit er wel goed in. Ik bedank de mensen die voor en bij de gemeente werken voor hun inzet. Ze krijgen op verjaarspartijtjes altijd al die makkelijke kritiek op ambtenaren en bureaucratie over zich heen, maar ondertussen zijn zij er wel verantwoordelijk voor dat de publieke voorzieningen draaien en dat het in Nijmegen goed toeven en werken is.