woensdag 30 januari 2008

30 januari

Woensdag onder meer een interview voor de special Gezond en Zorg van het Wegenerconcern. Ik leg nog eens uit dat Nijmegen het centrum van Health Valley is en blijft. Dat verandert niet nu we de bordjes City of Health aan de stadsgrenzen hebben weggehaald. Eén van die bordjes heeft het college overigens geschonken aan mijn voorgangster. Benieuwd of ze die nog ergens in het ministerie ophangt.

Ook een gesprek met masterstudent parlementaire geschiedenis Rob Janssen die onderzoek doet naar de totstandkoming van het kabinet Kok II en de rol van D66 daarin. Hij is goed ingelezen, dat praat een stuk makkelijker. Al weer bijna 10 jaar geleden dat ik met Bolkenstein en Wallage/Melkert onderhandelde over het regeerakkoord onder leiding van de informateurs Kok, Zalm en Borst. Als ‘new kid on the block’ had ik het extra zwaar, maar het lukte toch om de formatie succesvol af te sluiten. Treurig dat Paars 2 uiteindelijk aan zichzelf ten onder ging.

Tussen de middag een bezoek aan Doornroosje. Burgemeester De Graaf op bezoek bij Doornroosje op 30 januari 2008 Hoewel ik nog precies wist waar het was, ben ik hier 35 jaar niet meer geweest. Mijn enige bezoek was toen ik met een vriendje zijn oudere broer die in de alternatieve scène zat, opzocht. Je kon er blowen geloof ik. De buitenkant ziet er zwaar mishandeld uit, maar sommigen zullen de graffiti kunst noemen. De binnenkant is functioneel maar ook langzamerhand shabby. Het wordt tijd voor nieuwbouw bij het centraal station. Het is nog spannend wat dat voor de identiteit van Doornroosje zal betekenen. Directeur Toine Tax toont zich een zeer betrokken manager en een grote muziekkenner bovendien. Als ik wegga ben ik een lekker reggae-cd'tje rijker.

Na overleg met Hannie Kunst en ambtenaren over citymarketing, evenementen en aanverwante zaken mag ik in de Van Welderenstraat een stoeptegel Burgemeester De Graaf legt in de Van Welderenstraat een stoeptegel met een lieveheersbeestje voor de pui van speelgoedwinkel De Regenboog, in het kader van Kids tegen Geweld met een lieveheersbeestje leggen voor de pui van speelgoedwinkel De Regenboog. Een mooie actie in het kader van Kids tegen Geweld. Het erge is dat we kinderen moeten leren dat er zinloos geweld is en dus ook zinvol. Dat laatste is lastig om te begrijpen, ook voor volwassenen.

In het stadhuis spreek ik onze topjurist Ger Krol toe ter gelegenheid van zijn afscheid van de gemeente. Meer dan 40 jaar in gemeentelijke dienst, waarvan 39 bij ons. Hoeder van recht en integriteit, scherpzinnige hulp in bange dagen, vertrouwde adviseur van raad, van college en van burgemeester op burgemeester, in dit geval zelfs van vader op zoon. De Gouden Waalbrugspeld Burgemeester De Graaf speldt de Gouden Waalbrugspeld op bij Ger Krol. Ger Krol vertrekt op 30 januari 2008 bij de gemeente Nijmegen na meer da 40-jarig ambtenaar zijn en gaat genieten van zijn pensioen. voor ambtenaren met bijzondere verdiensten zal eerdaags waarschijnlijk worden afgeschaft, maar deze buitengewone onderscheiding verleen ik met groot plezier aan degene die hem het meest van allen verdient.

Helaas kan ik maar even op het afscheidsfeestje blijven want er wacht nog een vergadering van het Dagelijks Bestuur van de Euregio Rijn-Waal. Een van de gespreksonderwerpen is de samenwerking met de Euregio Rijn-Maas-Noord. Die ligt kennelijk wat gevoelig. Komende week eens met collega Hubert Bruls van Venlo bellen.