woensdag 23 januari 2008

23 januari

Een bezig dagje begint op de openwijkschool Aldenhof. Burgemeester Dales tijdens de Nationale Voorleesdag 2008 op 23 januari 2008 in de openwijkschool Aldenhof Daar heb ik vorig jaar beloofd op de Nationale Voorleesdagen te komen voorlezen en nu is het zover. Voor peuters en kleuters die vooral geïmponeerd zijn door mijn ambtsketen mag ik voordragen uit fraai geïllustreerde boekjes die handelen over een muis die huis zoekt en een mol die nu wel eens wil weten wie er op zijn hoofd heeft gepoept. Vooral dat laatste is een erg populair boekje. Benieuwd of minister voor Jeugd en Gezin Rouvoet dat vanochtend ook heeft gedeclameerd.

Stadsregiovoorzitter Jaap Modder vormt in zijn eentje een heus contrapunt voor al die kleintjes op school. Wij praten op het stadhuis over de economische ontwikkeling van Nijmegen en omstreken en over onze bereikbaarheid. We gaan ons samen sterk maken voor de financiering van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer en zetten ook de spoorlijn Nijmegen-Kleve weer op de agenda.

In de hal van het stadhuis bieden tientallen politiemensen in gele en oranje actiehesjes mij in mijn hoedanigheid van hun korpsbeheerder een petitie Burgemeester De Graaf ontvangt op 23 januari 2008 in de hal van het stadhuis een petitie van de politiebonden aan over betere arbeidsvoorwaarden. Ik beloof die aan de minister van BZK door te geven. Zij kent net als ik de kwaliteit van de politie Gelderland-Zuid en die mag wat mij betreft beloond worden. Ik begrijp dat de bonden streven naar betere beloning van de dienders, daar is ook alle reden voor. Over de precieze looneisen laat ik mij natuurlijk niet uit, Guusje ter Horst onderhandelt immers mede namens mij. Wel complimenteer ik onze politiemensen met de rust en de zorgvuldigheid waarmee de acties worden gevoerd. Ik zou ook niet anders verwachten.

In het begin van de middag naar Bergmanianum in Brakkestein waar pater Jos Gadiot Burgemeester De Graaf op bezoek bij de 100-jarige pater Jos Gadiot in Bergmanianum op 23 januari 2008 zijn honderdste verjaardag viert temidden van tientallen familieleden, vrienden en collega-geestelijken. Ik lees tegen mijn gewoonte in een uitgeschreven speech letterlijk voor. De jubilaris is stokdoof maar met zijn ogen is niets mis, dus hij leest woord voor woord mee. De pater blijkt familie te zijn van een dierbare vriendin van mijn ouders en grootouders, die ik vroeger vaak bezocht. Kleine wereld.

Is de stemming in het geestelijk rustoord lichtelijk sereen, dat kan je niet zeggen van de sfeer op het Mondial College in Leuvensbroek. Daar reik ik in een kolkende zaal vol opgewonden schooljeugd de prijzen uit van een klimaatwedstrijd. Burgemeester De Graaf met Ali B tijdens de prijsuitreiking in het kader van de klimaatwedstrijd op 23 januari 2008 in het Mondial college in Leuvensbroek Die wedstrijd is georganiseerd in het kader van het werk dat een raadswerkgroep heeft verricht om in Nijmegen een vooruitstrevend maar ook realistisch klimaatbeleid te voeren. De jongeren vinden de burgemeester maar zozo, ze willen liever Ali B Burgemeester De Graaf samen met Ali B tijdens de prijsuitreiking in het kader van de klimaatwedstrijd op 23 januari 2008 in het Mondial college in Leuvensbroek zien en horen. Goed dat die zich zo (vrijwillig en zonder honorarium) inzet voor dit doel. Leuke jongen ook. Ali bedankt!

Terug op het stadhuis weer ernstige zaken in de regionale politiedriehoek. In het begin van de avond nog een ingelast overleg met de selectieadviescommissie over de vervulling van de vacature directeur veiligheidsregio en daarna een raadskamer waarin ik word ondervraagd over de inspraaknota en nieuwe inspraakverordening die ik aan de raad heb voorgesteld. Een aardig debat of je inspraak nu als recht moet beschouwen waar alleen gemotiveerd van mag worden afgeweken of als een keuze die het bestuursorgaan (college, raad, burgemeester) steeds opnieuw kan maken en dus afwegen. In Nijmegen kiezen we terecht voor het eerste.

De raadsvergadering die aansluitend plaatsvindt, duurt niet lang. De klimaatnota van de raadswerkgroep is het enige inhoudelijke agendapunt. Goed werk van raadslid Henny Roorda en de haren, ze krijgen unanieme steun. Bovendien wil de raad graag dat Nijmegen ‘Millenniumgemeente’ wordt, dwz. een van de gemeenten die zich extra inzetten voor de zgn. millenniumdoelen. Een fraai streven.