woensdag 16 januari 2008

16 januari

De ochtend gaat voor een belangrijk deel op aan gesprekken met kandidaten voor de functie van algemeen directeur Veiligheidsregio tevens commandant regionale brandweer. Ik voer de gesprekken samen met de collega’s Steven de Vreeze en Gert Prick en P&O-adviseurs.
Daarna het Bestuursteam Integrale Veiligheid, waaraan ook de wethouders Van Hooft, Lucassen en Scholten deelnemen.

Halverwege de middag naar Den Haag voor een nieuwjaarsbijeenkomst van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Ik ontmoet er Kamerleden, ambtenaren, oud-ministers, collega-burgemeesters en opperhoofden van politie en brandweer. Minister Ter Horst houdt een aardige toespraak over een nieuw kleiner BZK dat samen met provincies, gemeenten en veiligheidsorganisaties wil optrekken. Dat is overigens een streven dat ik vaker heb gehoord. Om de samenwerking te benadrukken, staan we allemaal op het toneel van het Lucent Danstheater, de zaal is helemaal leeg. De minister maakt bekend dat Secretaris-Generaal Jan Willem Holtslag per maart naar de WRR vertrekt. Ik heb plezierig met Jan Willem gewerkt, hij kent elke ambtelijke en politieke achterkamer in Den Haag en vooral ook elke valkuil. Samen met Guusje teken ik namens de burgemeesters van de gemeenten in Gelderland-Zuid een convenant over gemeentelijk veiligheidsbeleid. Er wordt een mooie foto van genomen. Het doet mij er aan denken dat burgemeesters geen overdrachtsceremonie hebben waarin de verantwoordelijkheden officieel worden overgedragen aan de opvolger, zoals dat bij ministers gebruikelijk is.

Na de bijeenkomst eet ik met de directeur van het maatschappelijk topinstituut voor de steden NICIS, Gerard Schouw. Het gesprek varieert van de toekomst van het grotestedenbeleid en van de 40 wijken tot de historie van D66.