zondag 6 januari 2008

22 december - 6 januari

Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden kon mijn verslag van de laatste week voor Kerstmis niet meer op de weblog worden geplaatst. Nu is het wel erg veel mosterd na de maaltijd. Het was nog een behoorlijk volle week met een overvolle collegevergadering (iedereen wil nog zijn bureau schoonmaken voor de Kerst en het laatste geld van het jaar moet nog worden uitgegeven). De raad kwam eveneens voor de laatste keer in 2007 bijeen. Voorafgaand een heus kerstdiner van raadsleden, college, ambtenaren en fractievolgers, zeer geanimeerd.

Verder natuurlijk nog de nodige vergaderingen, zowel in Nijmegen als in Den Haag. Onder meer op de koffie geweest bij staatssecretaris Frans Timmermans van Europese Zaken, die ik wil verleiden om iets te doen aan de Vrede van Nijmegen, volgend jaar 330 jaar geleden. Ook een belangrijke vergadering van het regionaal college van het politiekorps Gelderland Zuid. Wij besloten unaniem tot een nieuwe territoriale indeling met minder teams en meer flexibiliteit en slagkracht. In Nijmegen gaan we terug naar 5 teams, overigens met dezelfde menskracht.

Ik opende voorts nog een expositie van kunstwerken die een rol spelen in het fraaie boek Beeldspraak dat Ad Lansink samenstelde. Kwam in galerie Stills weer oude vrienden tegen, zoals Ad en Marion Merx, die vroeger hun galerie De Tweeling aan de Sterreschansweg hadden en tegenwoordig in Weurt.

Vlak voor Kerst trad ik ook nog op in de Nationale Nieuwsquiz van de NCRV. Ik had een paar jaar geleden ook al eens meegedaan, zonder resultaat. Mijn verwachtingen waren niet hoog gespannen en kwamen uit. In de eerste ronde legde ik het af op sport en trivialiteiten. De tweede ronde was meer iets voor mij, maar ja, toen was het te laat. Maar gezellig was het wel.

Tussen Kerst en Oudjaar een heerlijke week in Normandiƫ doorgebracht. Op Oudjaar zelf was ik even voor middernacht in de regio om samen met korpschef Henk van Zwam een paar uur met onze politiemensen mee te draaien. Daar kwam door de dikke mist niet al te veel van terecht. Verder dan Culemborg en Tiel kwamen we niet, het was niet verantwoord om naar Dodewaard en Nijmegen te rijden. Maar ik zag en hoorde niettemin meer dan genoeg. De jaarwisseling is in vergaande mate geperverteerd door geweld, vandalisme en ernstige vernielzucht.
Burgemeester Roland van Schelven van Culemborg die met een politieauto door zijn gemeente meereed, kreeg een fles door de autoruit. In Nijmegen werd zelfs een stoeptegel dwars door de achterruit van een politieauto gesmeten. De vernielingen zijn niet te tellen, het aantal branden en brandjes in de regio ook niet.

Ik heb de dagen na Nieuwjaar gepleit voor meer wettelijke bevoegdheden om op te treden tegen ‘oud-en-nieuw-hufters’ en voor een verbod op vuurwerk voor 22.00 uur op Oudejaarsavond. Het allerbelangrijkste is echter dat we het met z’n allen niet meer normaal vinden dat de jaarwisseling zo uit de hand loopt. Burgerzin betekent ouders die hun kinderen niet de hele nacht weg laten gaan met bivakmuts op en buren die elkaar op asociaal gedrag aanspreken. Juist aan het begin van het nieuwe jaar!

De eerste dagen van 2008 waren bezet met Nieuwjaarsgroeten en nieuwjaarsrecepties. Ik bezocht de ontvangst van de provincie Gelderland en die van de Gouverneur van de Residentie (Den Haag), van de gemeente Arnhem en van ons eigen politiekorps in Nijmegen.

In het weekend kon ik bovendien in het Kolpinghuis de nieuwe jeugdprins Rick II begroeten. Burgemeester De Graaf bij de proclamatie van de Jeugdprins op 6 januari 2008 De prins en zijn pages waren bij de proclamatie nog wat zenuwachtig, maar je zag ze met de minuut zelfverzekerder worden.