zondag 2 september 2007

2 september

Met mijn hele gezin èn hond Bobby (Irish softcoated wheaten terrier voor de kenners) bij de stadsbrunch en het sambafestival in het hart van de stad. Het weer zit op het laatste moment toch nog mee en de uitgedeelde Colourful City-paraplu's blijven grotendeels ingevouwen. Duizenden mensen zitten aan gezellige houten tafels op het Mariënburgplein, in de Hertogstraat, op Kelfkensbos en, het mooiste plekje, op het Valkhof. Postbodes brengen 'berichten van een vreemde' op en neer, zo worden nieuwe contacten gesmeed. Zelf krijg ik behoorlijk veel, dat heb je er van als je met je ambtsketen om rond paradeert. De mooiste tekst is van onbekende Tilly uit Amsterdam: "Het is dat ik zelf al een leuke burgemeester heb, maar anders..". Mijn dag kan niet meer stuk. Met de plaatsvervangend ambassadeur van Brazilië genieten we op verschillende plekken van het ritme van de Sambamuziek, soms oorverdovend maar altijd opzwepend. Wethouders Hannie Kunst en Lenie Scholten laten zich 'uitlenen' via de Mensenbieb en overal zijn stickers met evidente vooroordelen die vandaag bestreden worden. Zelf krijg ik een sticker op: ‘Alle politici zijn ijdel’. Hoezo vooroordeel?

Ik ga met Machteld, Julie, Tobias en Bobby ook nog een uurtje naar de Lentse oeverspelen. Met prachtig uitzicht op ‘de andere kant’ zijn er spelletjes, jazzy optredens, rommelmarkt- en kunstkraampjes. Er wordt zelfs een taartenwedstrijd gehouden. Bij toeval stuiten we ook nog op familie op het feestveld. Bij het buitenbiljart op straat maak ik een serietje van drie. Toeval natuurlijk, maar het maakt wel de blits…