vrijdag 7 september 2007

7 september

Samen met de Nijmeegse districtschef vroeg in de taxi naar het vliegveld om terug te reizen naar Nijmegen. De rest van de delegatie vliegt pas vanmiddag maar ik wil eerder terug zijn. Hoewel de feitelijke vliegtijd minder dan een uurtje is, ben je toch meer dan een halve dag onderweg. Op het vliegveld van Weeze is de paspoortcontrole buitengewoon streng vanwege de recente terrorismearrestaties, ik heb nog nooit iemand zo intensief naar mijn paspoort en naar mij zien kijken.
Terug in Nijmegen ontvang ik bestuurders en hoogleraren van 9 internationale samenwerkende universiteiten. Onder leiding van de Radboud Universiteit vormen zij het International Research Universities Netwerk, kortweg IRUN. Een mooi nieuw initiatief om de competitie op Europees niveau aan te kunnen en van elkaars sterke punten te profiteren. De deelnemende universiteiten komen uit Duitsland, Italië, Spanje, Hongarije, Schotland, Polen en Frankrijk. Geen slecht gezelschap voor Nijmegen! Ik ontvang de dames en heren eerst aan het begin van een stadswandeling in onze Trévèszaal en ’s avonds bieden wij hen een mooi diner aan in de Schepenhal. De universiteit is zo belangrijk voor de economische, sociale en culturele positie van onze stad, dat je er als gemeentebestuurder niet genoeg aandacht aan kan besteden. En dat doe ik dan ook. Zelfs op vrijdagavond.