woensdag 12 september 2007

12 september

Martin Bril schrijft in De Volkskrant dat ik op het terras van de Posthoorn aan het Lange Voorhout in een stoeltje gevouwen een kop koffie zat te drinken met een roodharige vrouw. Vooral dat roodharige doet het ‘m. Veel mensen willen er nu het fijne van weten. Welnu, u weet het dus.

Vanochtend spreek ik Johan van Asten. Bijzondere man. Hij houdt zich al jaren bezig met de oorlogsgeschiedenis van Nijmegen en weet daar verschrikkelijk veel van. Recentelijk is hij ook op de jaarlijkse veteranendag van de 82ste Airborne Division in Amerika geweest en vertoonde daar een video die ik had laten opnemen. Veel veteranen die hier hebben gevochten en hun nazaten waren erg ontroerd door de aandacht uit Nijmegen. Johan is daar mede verantwoordelijk voor, net zoals hij al jaren de grote man is achter de herdenking van de Waaloversteek en het onderhoud van het monument door Lentse schoolkinderen.

Daarna een gesprek met de President Continental Europe van Heinz, Roel van Neerbos. Het gaat onder de koffie natuurlijk over de verplaatsing van Honig en de waarborgen voor de werkgelegenheid in onze regio.

Foto van de burgemeester en professor Ronald de Groot’s Middags open ik in het Radboud kinderziekenhuis de campagne There’s Music in the air. De Juniorkamer heeft een cd bij elkaar gespeeld en gezongen voor het kinderziekenhuis. Ik mag niet alleen het eerste exemplaar in ontvangst nemen en daar wat van zeggen, maar ook meespelen met de band. Nou ja, meespelen, ik mag twee zandeitjes vasthouden en daar ritmisch mee heen en weer bewegen. Staat een beetje oenig, maar het is voor het goede doel. Professor Ronald de Groot, de directeur van het kinderziekenhuis, dondert van het geïmproviseerde podium. Het publiek mag uitmaken wie van ons het meest voor aap staat.

’s Avonds Politieke Avond met de algemene beschouwingen over de Perspectiefnota. Ik leer weer eens wat. Ik dacht eigenlijk dat de Perspectiefnota vooral het financiële kader voor de komende jaren schetst en dat bij de begrotingsbehandeling de politieke vergezichten aan bod komen. In Nijmegen dus niet. Hier is het vandaag het politieke hoogtepunt. Dat misverstand leidt er toe dat VVD-fractievoorzitter Leferink op Reinink zich afvraagt waarom er niet allerlei ambities van mij, van internationalisering tot stedenbanden, in de Perspectiefnota staan. Nou gewoon, omdat ik mij heb geconcentreerd op wat extra geld nodig heeft of van bezuinigingen gevrijwaard moet worden. Over twee weken mag het college antwoorden op wat 11 fractievoorzitters te berde hebben gebracht. Ze bleven overigens allemaal redelijk binnen de tijd, zelfs Bea van Zijll de Jong, die zich meervoudig inleefde in Nijmeegse burgers.