donderdag 13 september 2007

13 september

Volgens De Gelderlander vindt een enkele fractievoorzitter dat ik wat meer zichtbaar moet zijn in de stad. In hetzelfde artikel somt woordvoerder Arian Kuil op waar ik allemaal ben geweest en dat is een behoorlijk lange en niet volledige lijst. Ook in weekenden. Maar ja, het is natuurlijk nooit genoeg en er is altijd wel een evenement te bedenken waar een raadslid wel is en de burgemeester nu toevallig niet. Omgekeerd overigens ook. Ik hoop eigenlijk dat de enkele criticus zich wil realiseren dat een burgemeestersweek ook maar 7 x 24 uur lang is en dat daarin ook tijd voor gezin en rust mag zijn. En verder is het gewoon een kwestie van vertrouwen (en van af en toe eens op mijn weblog kijken).

Leuk nieuws in de krant is dat de Nijmeegse Lina Domacassé in de race is voor de titel Zwarte Zakenvrouw van het Jaar.

Ik breng vandaag een interessant werkbezoek aan de DAR, ons afval- en reinigingsbedrijf. Ons is een relatief begrip. De gemeente Nijmegen is 100% aandeelhouder, maar de DAR is wel een zelfstandig bedrijf, dat ook diensten biedt aan andere gemeenten en instellingen. Ik was al onder de indruk van de snelheid en grondigheid waarmee de stad altijd wordt schoongemaakt en leer vandaag wat er nog allemaal meer bij de DAR komt kijken. DAR-medewerkers, zoals Alfred uit Curaçao, kunnen trots zijn op hun bedrijf.

’s Middags ambtelijke overleggen, onder meer met de interim-directeur van de Regionale Brandweer, Joop Snieder. Hij vertrekt per 1 oktober zoals afgesproken, maar dat is wel jammer want hij heeft in moeizame omstandigheden veel voor elkaar gekregen en wordt alom gewaardeerd. Ook een goed gesprek met Jaap Modder, de voorzitter van de Stadsregio Arnhem – Nijmegen. Binnenkort gaan we samen in Brussel de belangen van onze regio bij eurocommissaris Hübner onder de aandacht brengen. Ook spreek ik met het bestuur van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Groot Nijmegen. Allemaal succesvolle ondernemers in de horeca en het hotelwezen met hart voor onze stad en omgeving. In het algemeen is men tevreden met de afgelopen Vierdaagseweek al blijft er discussie met het ACBN en met de gemeente over tarieven en vergunningen. Ook de afschaffing van de zgn. voorlopige vergunning levert nog wel de nodige zorgen op. Ik beloof daar aandacht aan te geven.

’s Avonds een hapje gegeten met D66-fractievoorzitter Duco Bodewes. We hebben elkaar als partijgenoten nooit eens wat langer gesproken en dat trekken we nu recht. De staat van de partij, de raad, de stad, het komt allemaal voorbij. Overigens ben ik van plan ook de andere fractievoorzitters af en toe voor een glas of een hapje uit te nodigen. Zo leer je elkaar wat beter kennen en dat voorkomt weer misverstanden. Later op de avond nog drie kwartier hard gelopen in het donker.