dinsdag 2 oktober 2007

1 en 2 oktober

Op maandag spreek ik uitvoerig met wethouder Kunst en ambtenaren over strategische onderwerpen rond de positionering van de stad. Ook bereid ik met Berrie Schattenberg, (een van die mensen die werkelijk overal vanaf weten en iedereen kennen) het komende werkbezoek aan Brussel voor. In het overleg met de medewerkers van de afdeling Veiligheid komen onder meer de maatregelen rond de stationsomgeving aan de orde. We hebben een stevig onderzoek laten uitvoeren en aan de hand daarvan concrete acties vastgesteld. De onveiligheidsgevoelens rond de spoorfietstunnel zijn onverminderd groot, het aantal feitelijke incidenten gelukkig onverminderd klein. Op zichzelf rechtvaardigt dit volgens de wet geen cameratoezicht, daarvoor zijn objectieve omstandigheden vereist. Ik vind die echter aanwezig in de extreme lengte en het isolement van de fietstunnel die geen andere observaties van buiten mogelijk maken (zoals van omwonenden, andere weggebruikers). De open zenuw van Nijmegen die ik met mijn eerdere besluit kennelijk raakte, krijgt zo weer rust.

Ook wil ik van de brandweer meer weten over de controles op de gebruiksvergunningen van de horeca in Nijmegen. Het raadslid Alard Beck veronderstelt dat de kroegen vaak overvol zijn, te vol dus. Dat zal wellicht een enkele keer voorkomen, dat is nooit uit te sluiten, maar brandweer en politie hebben geen enkele indicatie van een structurele misstand. De afgelopen jaren zijn meer dan 150 kroegen door de brandweer gecontroleerd, slechts een paar vormden een probleem. De politie let elk weekend behoorlijk goed op en heeft het afgelopen jaar ook geen noemenswaardige signalen gekregen. Niettemin is het altijd goed om de vinger aan de pols te houden, ik vraag dus ook om goed kijken en ook in burger controleren. Voor één etablissement heb ik een paar maanden geleden de maximale bezoekersaantallen naar beneden bijgesteld vanwege de bouwkundige voorzieningen. Overigens is het niet de eerste verantwoordelijkheid van de overheid, maar van de uitbaters, die moeten de regels naleven. En bezoekers hebben zelf natuurlijk ook ogen in hun hoofd. Niemand dwingt je een café in te stappen als het er erg druk is.

In een grote circustent mag ik het hooggeëerd publiek van het UMC Radboud toespreken ter gelegenheid van de “eerste steen” voor het nieuwe gebouw dat op het Heijendaalcomplex zal verrijzen. Burgemeester De Graaf tijdens de 1e steenlegging bij het St. Radboudziekenhuis op 1 oktober 2007 Ik informeer bij bestuursvoorzitter Emile Lohman voorzichtig naar de omvang van de investering en verslik me vervolgens. Het op te richten bouwwerk bestaat nu nog alleen in de vorm van een zandsculptuur, maar het is zeker geen luchtkasteel. De bouw is een gigantisch project, ik ben bewondering voor de bouwpastores die dit de komende jaren gaan begeleiden. Een topziekenhuis in de oudste stad van Nederland, dat mag wel wat kosten!

Verder nog op deze dag een ontmoeting met media-adviseur Eva Kuit, vroeger politiek journaliste voor onder meer Met het oog op morgen. ’s Avonds eet ik een lekkere afhaalchinees op mijn appartement samen met gemeentesecretaris Pier Eringa en de leden van mijn direct ondersteunende staf. We kletsen over mijn prioriteiten voor de komende tijd en verder is het ook gezellig.

Dinsdag eerst mijn wekelijks overleg met de gemeentesecretaris, daarna collegevergadering. Op het persgesprek na afloop licht ik de plannen rond de stationsomgeving toe. Ik zeg er bij dat dit voor mij een goede leerervaring is. Met het hele college gaan we vervolgens in de bus (een soort Waalsprinter) naar Elst om met het college van Overbetuwe te lunch-vergaderen. De onderwerpen die worden besproken variëren van verkeer en milieu tot sport en ruimtelijke ordening. Collega Liesbeth Tuinman is een nabije goede buur, die ik toch weinig spreek. Dat komt omdat wij tot twee verschillende politie- en veiligheidsregio’s behoren.
Bij terugkomst over de Waalbrug wacht het college van Gedeputeerde Staten op ons. Een goed gesprek in ontspannen sfeer over gezamenlijke belangen en inspanningen. Ook wat moeilijker onderwerpen als de A325 – Waalsprong moeten kunnen worden opgelost.