zaterdag 6 oktober 2007

5 en 6 oktober

Vrijdagochtend vergadering van de Nationale Hoorstichting in Leiden en aansluitend in Wassenaar een dubbelinterview met collega Jan Hoekema voor het ledenblad van D66. De middag ben ik in Utrecht waar ik samen met het openbaar ministerie en de politie uit onze regio een werkbezoek breng aan het plaatselijke Veiligheidshuis. Wij kijken naar mogelijkheden om ook bij ons instellingen zoals gemeente, OM, reclassering, kinderbescherming, jeugdzorg enz. bij elkaar te zetten om de concrete samenwerking te bevorderen. Daar worden in andere steden inmiddels goede ervaringen mee opgedaan en het kabinet wil dit graag bevorderen. Het zou mooi zijn als daar ook wat extra geld voor beschikbaar zou komen.

Zaterdagochtend ben ik in Den Haag bij de bondsraad (het ledenparlement) van de Consumentenbond waar ik voorzitter van ben. Daarna snel ik mij naar Nijmegen om de Pasar Malam in de Jan Massinkhal te openen en de koning van het Indische levenslied Rudi van Dalm een zilveren Waalbrugspeld op te spelden. Meneer Van Dalm (79) staat inmiddels al 70 jaar op het podium, hij brak als 9-jarige in Soerabaja door met zijn versie van Ave Maria. Mooi verhaal, mooie man. Daarna ben ik bij banketbakker en chocolatier Goos Jan Looijenga aan de Berg en Dalseweg. Met heerlijke hapjes en champagne vieren we de officiële erkenning als Hofleverancier, de zaak bestaat al 177 jaar en is bij veel oudere Nijmegenaren nog steeds bekend als Rups. Ik onthul samen met de trotse banketbakker het fraaie schild dat binnenkort in de winkel is te bewonderen.

Tot slot van de dag ga ik langs bij de reünistenvereniging van Carolus Magnus in Chalet Brakkestein. Ik val binnen om de aftredende secretaris, tevens grote man achter de reünistenclub van het Stedelijk Gymnasium, onze gemeentelijke onderscheiding uit te reiken. Het toeval wil dat ik als oud-gymnasiast en reünist van Carolus Magnus al heel lang met hem bevriend ben; het is een bijzonder voorrecht om good old Hans Simons het draaginsigne van de zilveren Waalbrug op te spelden.