vrijdag 12 oktober 2007

11 en 12 oktober

Donderdagochtend praat ik met de meest betrokken ambtenaren en met wethouder Peter Lucassen over onze ambities rond dienstverlening en de doelstelling van het toekomstige Nijmeegs Klantencontactcentrum. Vervolgens onze Nijmeegse gezagsdriehoek met officier van justitie Ellen van Dusschoten en districtschef Aart Garssen. Wat mij steekt is dat ondanks de extra inspanningen van de politie het aantal woninginbraken niet afneemt. Ook over mishandelingen, al dan niet in de huiselijke sfeer, maak ik mij zorgen. Andere criminaliteit, zoals diefstal uit en van auto’s en van fietsen, lijkt gelukkig wel minder te worden. Vinger aan de pols.

Ik ontvang de Israëlische ambassadeur Harry Kney-Tal en zijn cultuurmedewerkster voor een kennismakingsbezoek. Israëlische diplomaten hebben het zelfs in Nederland niet meer zo gemakkelijk. Hun land staat aan kritiek bloot en de stem van de Palestijnen wordt tegenwoordig beter gehoord dan vroeger. Samen met wethouder Hannie Kunst bied ik de ambassadeur een lunch aan in Het Savarijn. Ik ben in het begin van 2000 samen met toenmalige collega Kamerlid Jan Hoekema een week in Israël geweest, sprak daar met leden van het kabinet, waaronder de huidige president Shimon Peres, maar ook met de oppositie, wetenschappers en kritische intellectuelen en met de voorzitter van het Palestijnse parlement in Ramallah. Het was toen nog rustig, de vrede leek nabij. Wat mij vooral is bijgebleven is de enorme verdeeldheid in de Israëlische samenleving, met groeperingen en ideologieën die in alles lijnrecht tegenover elkaar staan, ook waar ‘t het vredesproces betreft.

’s Middags onder meer het bestuurlijk team handhaving en vergunningverlening en een overleg met wethouder Jan van der Meer. Ook spreek ik op de feestelijke bijeenkomst in De Lindenberg van het 50 jarige Audiologisch Centrum van het UMC Radboud. Ik treed op als burgemeester van Nijmegen maar stiekem ook een beetje als voorzitter van de Nationale Hoorstichting.

Vrijdagochtend valt een bestuursvergadering van de Euregio Rijn & Waal uit wegens te veel afzeggingen. Ik hoef dus niet naar Kleve, in plaats daarvan komen secretaris Erwin Schmitz en adjunct Sjaak Kamps naar Nijmegen om lopende zaken met mij door te nemen. Ik heb verder tijd om post door te nemen en telefoontjes te plegen. Met PvdA-fractievoorzitter Rutger Zwart lunch ik tegenover het stadhuis. Goed om na een tijdje weer eens bij te praten.

’s Middags geef ik onder meer een interview aan De Brug over de aanstaande Zevenheuvelenloop. Ik hoop natuurlijk mee te kunnen lopen, maar het lijf moet natuurlijk wel meewerken. Ik loop twee maal per week en voer de afstanden langzaam op, maar ik wil niets forceren. In de herfstvakantie maar eens in de Normandische heuvels op ‘hoogtestage’. Het is natuurlijk hoe dan ook een geweldig evenement, vergelijkbaar met een van de aansprekende marathons. Het Rijk van Nijmegen is de loopregio bij uitstek!

Verder ontvang ik de oud-ondernemer Koen Wiedhaup, die tot voor kort in het bestuur van Health Valley zat en betrokken is bij tal van initiatieven van startende bedrijven, vooral in de life science. We blijken op één lijn te zitten over de uitstraling van de stad en de acquisitie.
In mijn beste Frans spreek ik vervolgens in de Schepenhal van het stadhuis de eerste bijeenkomst van Nimègue Accueil toe. Franstaligen die in onze stad en streek tijdelijk of voor lange tijd verblijven, worden opgevangen en ontmoeten taal- en cultuurgenoten. Veel expats die wij als stadsbestuur ook gastvrij willen ontvangen. Het is tenslotte alweer lang geleden dat Louis XIV de stad met gigantische kanonskogels bestookte. Honorair Consul Madam Van der Spek heeft een mooi initiatief van de grond weten te trekken.

Tot slot van de week mag ik om 18.30 uur in boekhandel Dekker van der Vegt uit handen van beschermheer Simon Vinkenoog het eerste exemplaar in ontvangst nemen van de bundel Vers Verpakt, een verzameling gedichten van bekende en onbekende dichters die de afgelopen 5 jaar tijdens het Onbederflijk Vers-festival in Nijmegen hebben opgetreden in zalen en kroegen. Mooie toespraak van de voorzitter van de stichting en een fraai betoog van de oude meester Vinkenoog, die al in 1966 poëzie liet horen in plaats van lezen tijdens het allereerste door hem georganiseerde poëziefestival in Amsterdam. Mijn poëziehart leeft op. Woensdag 17 oktober trekken de dichters, waaronder Remco Campert, weer door de stad. Komt dat zien en horen!