maandag 29 oktober 2007

29 oktober

Een weekje weg is heerlijk, vooral als ik goed bij kan slapen, lezen en lopen (de 7heuvelenloop komt steeds dichterbij). Nadeel is wel dat er heel veel blijft liggen aan post, besluiten, overleggen, uitnodigingen enz. enz. Vandaag dus veel ingehaald en weinig meer gedaan dan werken.

Ik krijg af en toe reacties op dit weblog, behalve ambtenaren en journalisten lezen ook gewone Nijmegenaren soms mijn digitale dagboek. Een lezeres schreef dat ze wel eens wat meer politieke statements van mij wilde zien. Tsja, mijn politieke hart heb ik natuurlijk nog, maar als burgemeester ben ik toch vooral iemand die boven de partijen moet staan en niet er tussen in. Al te geprofileerde stellingen moet ik niet betrekken, daar zijn nu juist wethouders en raadsleden voor. Niettemin: het is zoeken naar de juiste balans en de oproep om af en toe wat meer opinie te ventileren, neem ik ter harte.

Vandaag ben ik veel bezig geweest met veiligheidsvraagstukken in vele vormen. Zo sprak ik met de politie onder meer over de Nijmeegse tippelzone, waar sinds begin oktober alleen nog maar ‘eigen’ prostituees op mogen werken, omdat er een toevloed was ontstaan van buitenlandse vrouwen die eerder emplooi vonden in andere steden, die nu strenger zijn geworden. De eerste resultaten zijn goed, geen meldingen van overlast door illegaal tippelen buiten de zone, weinig overtredingen. Volgend jaar zullen we moeten bezien of we de (dure) tippelzone willen handhaven, of dat we op andere manieren de veelal fors verslaafde vrouwen kunnen begeleiden. De ‘hufterigheid’ op straat, waar ik eerder over schreef, kunnen we nog beter aanpakken, we gaan daar gericht actie op ondernemen met politie en gemeente.

Vanzelfsprekend praat ik ook uitvoerig met wethouder Paul Depla en onze gemeentesecretaris over de sluiting van de Drie Gezusters aan de kop van de Molenstraat. De gemeente blijft buiten de verhoudingen tussen eigenaar en pachter, daar gaan we niet over. Waar we wel over gaan is of de informatie uit eigen rapportages en externe expertisebureaus ons reden geeft tot optreden. Die rapportages gaven geen reden tot directe sluiting vanwege acuut gevaar voor bezoekers, wel tot meer dan halvering van de toegestane bezoekersaantallen en tot aanschrijving om binnen korte tijd de noodzakelijke (bouwkundige) maatregelen te nemen.

Verder ondermeer overleg over citymarketing. We gaan eens kijken of we met Arnhem, provincie Gelderland en stadsregio iets moois kunnen doen voor een kandidatuur als Culturele Hoofdstad Europa in 2018. Als je iets wil moet je vroeg beginnen. Wat dichterbij ligt de herdenking van de Vrede van Nijmegen. In 2008 en 2009 is het 330 jaar geleden dat 30 staten en steden hier de eerste vredesverdragen op een Europese schaal sloten. Daar kunnen we veel mee doen: Europa staat onder druk en Nijmegen heeft een fraaie historie op dit vlak. Raar is dat de Fransen die Vrede van Nijmegen op school leren, terwijl in eigen land veel mensen glazig beginnen te kijken. Nederlanders zijn nu eenmaal niet zo chauvinistisch (of misschien hebben we gewoon geen eigen identiteit…).

Ik praat bij met de plv. voorzitter van de gemeenteraad, Peter Breukers, en met plv. griffier Ellen Hoenderkamp. De planning van debatten in de raadskamers en in de gemeenteraad vraagt aandacht. Ook komen aan het begin van de avond de fractievoorzitters op mijn kamer bijeen, het zgn. seniorenoverleg. Het gaat dit keer over de onderlinge verhoudingen. Soms is het goed dat daar expliciet over wordt gesproken. Af en toe wordt er wat denigrerend over andermans partij gedaan.