dinsdag 30 oktober 2007

30 oktober

Een week kranten nalezen brengt mooi nieuws: de RU-hoogleraar Cremers wordt geëerd door het European Vision Institute, de HAN gaat een samenwerkingsverband met de Nederlandse Bank aan, Biessels (schuin tegenover het stadhuis) wint de lokale terrasprijs, een DNA-toepassing van Nijmeegse wetenschappers betekent een doorbraak in de forensische opsporing en Electrabel wil een ‘houtfabriek’ exploiteren die zorgt voor een kwart duurzame energie. Treurig nieuws is wat mij betreft de oprichting van zoiets als Trots op Nederland, geen democratische partij maar een populistische beweging met éénhoofdig leiderschap en vooralsnog geen programma. De parlementaire democratie met de noodzakelijke compromisvorming in het midden staat onder druk en er bestaan geen eenvoudige oplossingen. Treurig is ook dat het Armando-museum in Amersfoort is afgebrand. Ik kijk naar de vroege Armando op mijn kamer, kostbaar (door het Valkhof uitgeleend) bezit!

Ik begin de werkdag met een interview voor radio 2 over de onthulling van het straatnaambord dat de Rolling Stones in juni signeerden. Raar dat dit nu nog landelijk nieuws oplevert, de Telegraaf schreef er afgelopen dagen ook al over. Ik wist niet dat komkommers ook in de herfst groeien…Voordat de collegevergadering begint een overlegje met de wethouders Hannie Kunst en Paul Depla over de toekomst van de Stratemakerstoren, die mooie verdedigingstoren uit de 16de eeuw die nu grotendeels aan het zicht ontrokken is. Ik heb er al eerder voor gepleit dat we daar meer mee moeten doen, bijvoorbeeld de geschiedenis van Nijmegen laten zien. Willen dit soort plannen levensvatbaar zijn, dan zijn zowel verbouwing als een reële exploitatie noodzakelijk. Wordt vervolgd.

Na de collegevergadering die zoals gebruikelijk voor 14 uur klaar is, spreken Paul en ik samen met gemeentesecretaris Pier Eringa, met Gelderlanderredacteur Rob Jaspers over De Drie Gezusters. Wij willen er publiek geen misverstand over laten bestaan dat de maatregelen die eerder zijn genomen (terugbrengen van het maximale bezoekersaantal met meer dan de helft en aanschrijving om bouwkundige maatregelen te nemen) adequaat waren en zijn. Voor onmiddellijke totale sluiting van de kroegen was geen dwingende noodzaak en dus ook geen juridische titel. Komende week zullen we natuurlijk ook de raad verder informeren.

In het ‘voorzieningenhart’ De Ster in de nieuwe wijk Visveld in Lent onthul ik samen met de voorzitter van de bewonersvereniging dat inmiddels beroemde straatnaambord. De Stones kunnen gerust zijn, wij waken goed over hun handtekeningen. Het bord staat in een ingebouwde vitrine met glas waar zelfs een kogel niet doorheen komt. Ik hoor dat Edwin Evers vanochtend op radio 538 duizenden euro’s voor het bord heeft geboden. Durft hij het zelf niet te proberen?

Aansluitend bezoek ik de 100-jarige mevrouw Veldhuys in Huize Nijevelt aan de Heijendaalseweg. Mevrouw hoort niet zo goed meer en vergeet ook wel eens wat, dus mag ik een paar keer uitleggen wie ik eigenlijk ben en wat ik kom doen. Na de thee met gebak met de hele familie van de jarige spoed ik mij naar een café in het Willemskwartier, waar ik in het kader van het collegebezoek aan de wijk met Turkse mannen aan de praat raak.
Mij valt op dat ze zich zonder uitzondering zorgen maken over de teruglopende tolerantie, ze hebben het gevoel dat ze meer en meer worden gegeneraliseerd en gediscrimineerd. Een van de mannen legt een verband met de opgeklopte toon in de media en de Haagse politiek. Ik denk dat hij gelijk heeft. Ik merk gelukkig weinig van Turks-Koerdische spanningen in onze stad. De politie houdt wel de vinger aan de pols.