woensdag 27 juni 2007

26 en 27 juni

Het college vergadert vandaag gezond. Nu ja, niet gezond, maar wel gezondheidsbewust. Het Seneca-instituut van de HAN verstrekt ons hartslagmeters om te onderzoeken wat vergaderen met een mens doet. We kunnen er allicht wat van leren, bv. dat stilzitten en praten wel erg weinig calorieƫn verbruiken. Burgemeester en wethouders hebben deze week ook een stappenteller aan hun broekriem hangen. 10000 stappen per dag blijkt de ideale hoeveelheid te zijn. Ik vrees dat ik zelden boven de 5000 uitkom, zelfs als ik van huis naar werk loop.
Vanmiddag weer een extra collegevergadering over de financiĆ«le perspectieven. Aansluitend een etentje met de bestuurders van ACBN en Stichting Vierdaagse in het Poortwachtershuisje, goed voor de onderlinge verhoudingen, de drie partijen zijn op elkaar aangewezen en werken goed samen. Na het diner spreek ik nog de leerlingen van praktijkschool De Zonnegaard toe ter gelegenheid van hun diploma-uitreiking. Ik overhandig zo’n veertig diploma’s, schudt veertig handen en zie veertig tevreden koppies. Daarna met z’n allen op de foto. Dankbaar werk!

Woensdagochtend in Den Haag voor de bestuursvergadering van de Stichting Parlementaire Geschiedenis. Ik neem de voorzittershamer over van de Nijmeegse oud-burgemeester Ed d’Hondt. De stichting exploiteert samen met de Radboud Universiteit het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis dat de naoorlogse parlementaire geschiedschrijving voor zijn rekening neemt en al zo’n 35 jaar bestaat. Ik ben er ooit nog student-assistent geweest. Het bestuur bestaat naast de voorzitter uit Kamerleden en dat is natuurlijk altijd goed voor de Nijmeegse relaties. Zelf heb ik vroeger zo’n 7 jaar als bestuurslid gefunctioneerd, samen met o.a. Eimert van Middelkoop en Jan Peter Balkenende. Nu zijn de Tweede Kamerleden Sybrand Haersma Buma (CDA), Paul Kalma (PvdA) en Arie Slob (CU) lid, net als Eerste Kamerlid Uri Rosenthal (VVD).
’s Middags in Zeist een deel bijgewoond van de conferentie over ‘Data voor daadkracht’, het rapport van de Adviescommissie Informatiestromen Veiligheid, waar ik deel van uitmaakte.

Op tijd terug in Nijmegen om met de gemeenteraadsleden te debatteren over jongerentoezicht, over veiligheid in de parken en de toekomst van de tippelzone en over cameratoezicht in de spoortunnel. Dat laatste is politiek het meest brisant door de emoties die hierover onder een deel van de Nijmeegse bevolking leven. Een open zenuw lijkt het wel. De raad wil graag dat er snel tijdelijke maatregelen komen in afwachting van een uitgebreid onderzoek naar de stationsomgeving. Op sommige momenten kunnen we mobiel cameratoezicht inzetten. Permanent cameratoezicht moet volgens de wet aan veel strengere voorwaarden voldoen, dat is nog niet aan de orde. De raad wil wel al snel mij de bevoegdheid geven om permanent cameratoezicht in te voeren als dat noodzakelijk zou zijn. Aan het begin van de raadsvergadering kan ik de felicitaties overbrengen voor de geboorte van de dochter van raadslid Hans van Hooft jr. en de condoleances voor het overlijden van de moeder van wethouder Paul Depla. Politici zijn net mensen.