woensdag 20 juni 2007

18 tot en met 20 juni

Maandag komt Co Verdaas langs om over de Euregio te praten en de Gelderse bijdrage daaraan. Co is gedeputeerde van Gelderland, maar ik ken hem ook nog van de Tweede Kamer waar we kort samen deel van uitmaakten. En van optredens van zijn band John-Boy & The Waltons, die mooie nummers uit de jaren 50 en 60 vertolken. Waarom wordt iemand gedeputeerde als je ook met muziek je brood kan verdienen?
’s Avonds woon ik het eerste deel van een bewonersoverleg over de Vierdaagse bij. Goed dat bewoners en ondernemers van het centrum de gelegenheid hebben om met de gemeente en de feestenorganisatie ACBN te praten. Zij hebben immers als enigen niet alleen maar lusten maar ook lasten van de vierdaagsefeesten.

Dinsdag ook al volle vergaderdag, met onder andere de wekelijkse collegevergadering. Met de pers praat ik bij over de “politiebrief”, een jaarlijks overzicht van politieprestaties en ambities die ik voortaan naar de gemeenteraad stuur. Door ons systeem van regionale politie is de raad wel op erg grote afstand komen te staan van het politiewerk. Een jaarlijks debat kan helpen om die kloof te overbruggen. Ik licht toe dat dit jaar prioriteit wordt gegeven aan de aanpak van woninginbraak, diefstal van en uit auto’s en fietsendiefstal. Dat zijn voor veel Nijmegenaren hinderlijke misdrijven, die we steviger moeten bestrijden.

Met wethouder Lenie Scholten en deskundige ambtenaren overleg ik ook over de aanpak van de generaal pardon-regeling. We hebben nog geen inzicht in de precieze vorm en criteria, maar moeten natuurlijk wel al voorbereidingen treffen, onder meer voor de verklaring die de burgemeester moet afgeven of iemand wel het gehele jaar 2006 in Nijmegen heeft verbleven. Hoe toon je dat aan en wat voor bewijsmiddelen zijn daarvoor voldoende? Staatssecretaris Albayrak heeft nadere handreikingen toegezegd.

Woensdag breng ik de ochtend door in Culemborg waar collega Ronald van Schelven gastheer is voor het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio en het regionaal college van de politieregio. Ik ben groot voorstander van verdere integratie van politiebestuur en dat van de andere veiligheidsdiensten (brandweer, GHOR, ambulancedienst). Gewoon één veiligheidsregio met alles erin, inclusief regionale financiering. Maar ja, dat is voorlopig niet één, maar tenminste twee bruggen te ver.
Vandaag spreek ik, samen met wethouder Van der Meer, met gedeputeerde Keereweer over Park Lingezegen.
Verder een ontmoeting met de weduwe en zonen van één van de twee slachtoffers van de vorige Vierdaagse. Mevrouw Kussy heeft het vanzelfsprekend nog elke dag zwaar. Ze is realistisch over wat er is gebeurd met haar man die kerngezond aan de eerste dag begon, voor de 13de keer al weer. Over 4 weken onthullen we een plaquette op de Wedren ter herdenking van vorig jaar; de tekst en uitvoering zijn uitgebreid doorgesproken met de beide families.

’s Avonds vergadert het college over de nieuwe cijfers voor de Perspectiefnota, nu in Den Haag er gelukkig geld beschikbaar is gekomen. Het is helaas geen zilverschip, maar wel meer dan we tot voor kort dachten en dus moeten we onze prioriteiten, bezuinigingsvoorstellen en nieuw beleid heroverwegen. Voordat ik aanschuif geef ik eerst het startsignaal voor de derde avond van de Avondvierdaagse voor senioren in de Honinghoeve aan de Fanfarestraat. De zeer sterken, waaronder één vrouw van 97 jaar en twee van 94, worden in rolstoelen rondgereden; anderen gebruiken een rollator of krijgen een liefdevolle en steunende arm aangeboden. Mooie traditie!