vrijdag 4 mei 2007

4 mei

Na Koninginnedag, toen ik natuurlijk met het bestuur van de Nijmeegse Oranjestichting het Wilhelmus zong en de festiviteiten op de Goffertweide officieel van start liet gaan, kon ik even een paar dagen vrij nemen, zoals heel veel Nederlanders. Een paar heerlijke dagen in Frankrijk.


Op 4 mei was ik echter weer present om enkele indrukwekkende herdenkingen bij te wonen. Zo kwamen mensen uit de joodse gemeenschap met andere Nijmegenaren bijeen op de Kitty de Wijzeplaats in de benedenstad om de omgekomen Nijmeegse joden te herdenken. Ik mocht een krans leggen en sprak ook nog de 83-jarige Louis de Wijze, die mij een boekje schonk over zijn overleving door moed en geluk, in de dodenwereld die Auschwitz heette. De plechtigheid was sober en mooi. Onbegrijpelijk dat de mensen die op het belendende terrasje zaten niet even gingen staan, zoveel moeite zou dat niet geweest zijn.

In een volle St. Stevenskerk klinkt postuum de vredesboodschap van Titus Brandsma, de pater karmeliet die het leven liet voor zijn sterke overtuiging en nu wellicht heilig zal worden verklaard. Ik geloof niet zo in wonderen maar wel in bewonderenswaardige mensen. In de kerk spreek ik zelf over de spanning tussen vrijheid, recht en veiligheid. Die spanning is ook in onze tijd voelbaar en noodzaakt tot reflectie. Klik hier voor de speech die ik gehouden heb.

Op het Traianusplein zijn honderden mensen samengekomen bij het “Jan van Hoof- monument”. Kort voordat de 2 minuten stilte intreden lees ik een gedicht van Remco Campert uit 1970 voor, dat ik de afgelopen dagen las.

Dag en nacht

Dag en nacht branden de ovens
zwarte vlammen lekken uit de bommenwerpers
de dennen verschroeien
hij bouwt een hut in het bos
peutert met korte vingers in de koele grond
en denkt aan het meisje drie banken voor hem
haalt melk bij de boeren
en slaapt tot het vriest.

Onbegrijpelijke berichten uit de stad
ramen worden dichtgetimmerd
auto’s langs de weg verlaten
revolvers verroesten in greppels
mannen verdwijnen, laten briefflarden achter
en de radio ruist geheimen.

Dag en nacht branden de ovens
hij verliest zijn wollen das
krijgt koorts en droomt dat zijn vader
een vlinder van zijn vingertoppen blaast.