dinsdag 8 mei 2007

7 en 8 mei

De week begint met poseren voor foto’s ten behoeve van een voorlichtingscampagne over bloedgroepen. Men denkt dat het bekende hoofd van de burgemeester helpt, maar met wat of waar tegen?

Na een lange middag vol ambtelijke overleggen snel naar Kleve voor het dagelijks bestuur van de Euregio Rijn en Waal. Vroeger vond ik het elke keer bijzonder als ik de grens was overgegaan. Nu merk ik het nauwelijks. Maar dat kan ook samenhangen met de luxe van een dienstauto met chauffeur. Of is het toch dat grensoverschrijdende samenwerking net zo gewoon is geworden als even een boodschap doen in een naburige stad?

’s Avonds spreek ik een internationaal symposium toe van het Instituut voor Moleculen en Materialen. Burgemeester De Graaf tijdens het IMM symposium op 7 mei 2007Een zaal voor wizzkids, hoogintelligente wetenschappers en her en der een heus genie, zelfs een Nobelprijswinnaar. Ik vertel iets over onze ambitie om als kennisstad niet alleen wetenschappelijk toonaangevend te zijn, maar ook warm en gastvrij voor kenniswerkers van alle landen. Onder leiding van Roelof de Wijkerslooth vindt daarna een boeiende discussie met de zaal plaats die we afdrinken met een glas wijn in Chalet Brakkestein (heerlijk om daar te komen, vooral ook omdat wij er meer dan 25 jaar geleden ons huwelijk vierden).

Dinsdag alweer de universiteit, ditmaal voor nog eminenter bezoek. Na de collegevergadering spoed ik mij naar het prachtige nieuwe gebouw van de Bèta-faculteit. Burgemeester De Graaf bij de opening van het Huygensgebouw door de Koningin op 8 mei 2007 Samen met haar commissaris Clemens Cornielje heet ik de Koningin bij de portier van haar auto welkom. Dat vraagt het protocol, al zijn wij niet de feitelijke gastheren. De laatste keer dat ik de Koningin sprak was op een audiëntie na mijn aftreden als minister. Als het toen anders was gelopen, had ik hier niet gestaan…
Tijdens de toespraken en de rondleiding stijgt mijn bewondering tot grote hoogte. Volgens mij is de Koningin net zo’n alpha als ik, maar haar belangstelling voor de wereld van de moleculen, de kolfjes en de formules is ongekend en zelfs bespeur ik zo nu en dan begrip.

’s Avonds spreek ik, na een interview voor een van de vele glossy’s die deze regio kent, met de fractievoorzitters uit de gemeenteraad in het zgn. ‘seniorenoverleg’, wat nogal ouwelijk klinkt.
Daarna eet ik in restaurant Het Savarijn met Peter van Driel, met wie ik vorig jaar samenwerkte bij PWC. Goed om eens even bij te praten over de overheid en de vele overheidsvraagstukken.