woensdag 25 april 2007

25 april

De verenigde bestuurskunde-studenten komen vandaag en morgen in het Triavium bijeen. Voor hun Landelijk Congres der Bestuurskunde hebben ze een keur van sprekers weten te strikken. Helaas wel alleen maar witte mannen van middelbare leeftijd, zeg maar mijn type. Hoewel het misschien niet erg aardig is, zeg ik er in mijn openingswoord wel wat van. En overigens ook geen allochtone sprekers, ik zie ook weinig studenten van Turkse, Marokkaanse of Antilliaanse achtergrond, terwijl er meer dan een miljoen mensen van niet-westerse afkomst in ons land wonen. Het thema van het congres is de overheid van de toekomst, maar daarin is zo blijkt vandaag nog een lange weg te gaan. In mijn toespraakje hekel ik ook de voornemens om 15 000 ambtenaren te “schrappen”, zonder eerst na te gaan waarom en welke taken je dan niet of minder wil doen. De beruchte Kaasschaaf hangt weer boven Den Haag en over een paar jaar zal blijken dat er uiteindelijk niets is veranderd. Kamerleden die vandaag om een kleinere overheid vragen, roepen morgen weer om extra maatregelen en dus extra ambtenaren om die uit te voeren.

Verderop de dag heb ik mijn gebruikelijke overleggen met de griffier over de raadsvergadering en met de korpschef en hoofdofficier over het beheer van de politie van Gelderland-Zuid. Ook verken ik samen met wethouder Jan van der Meer de mogelijkheden om de spoorinfrastructuur rondom Nijmegen te verbeteren. Landelijke investeringen zijn erg nuttig, maar de kans op een herstelde treinverbinding met Kleve zit er voorlopig niet in.
Tussendoor Radio Rijnmond die met mij terug wil blikken op de moord op Pim Fortuyn, 5 jaar geleden. Toen Fortuyn werd neergeschoten werd ik juist live geïnterviewd door Natascha Kuit voor dezelfde Radio Rijnmond. Bizarre dag, 6 mei 2002. De dag er voor hadden Fortuyn en ik nog gedebatteerd voor Radio 1, dezelfde middag kwamen we elkaar nog tegen in Breda bij lezersgesprekken van het dagblad De Stem. De plek waar hij werd neergeschoten, de parkeerplaats bij de 3FM -studio, had ik zelf de vrijdag ervoor nog aangedaan voor hetzelfde programma.

Op de Politieke Avond komt er eindelijk duidelijkheid in het debat over de verkoop van onze busmaatschappij Novio. Er komt wel een raadsonderzoek, maar geen enquête. En het gaat over het verkoopproces, maar niet alleen maar daarover. Coalitie en oppositie hebben elkaar gevonden, al kan één lid van de PvdA-fractie zich daar niet in vinden. De fractie van Gewoon Nijmegen stelt mij vragen over toenemende overlast van prostituees buiten de officiële tippelzone. Het lijkt er op dat er steeds meer dames uit andere steden en uit Oost-Europa hier werken, zij drukken lokale verslaafde hoertjes zogezegd uit de markt. We blijven natuurlijk handhaven maar gaan ook kijken wat we structureel kunnen doen.